3.2. Inkorgar
Inkorgar i Artvise Kundtjänst används för att organisera ärenden utifrån olika roller och deras behov. Inkorgar kan vid behov struktureras i en hierarki, där en inkorg kan ha en, eller flera, underinkorgar.
Vilka inkorgar en användare ser och har åtkomst till är kopplat till de behörigheter, även kallat operationer, som användaren har. Varje inkorg är en slags gemensam arbetsyta för de användare som har behörighet till respektive inkorg.
Detta avsnitt beskriver grunderna i hur man interagerar med inkorgsvyerna i Artvise Kundtjänst. Mer detaljerad information rörande vissa delar återfinns i kapitlet Ärendehantering.
Inkorgstyper
I systemet finns det ett par olika typer av inkorgar:
Arbetsgrupper är den vanligaste typen av inkorg i systemet, och används oftast av handläggare som använder sig av klienten Artvise Kundtjänst. Exempel på detta kan vara första och andra linjen i en kundtjänst.
Specialistgrupper används främst av handläggare som inte använder sig av klienten Artvise Kundtjänst, utan t.ex. brukar Specialistwebben, alternativt Artvise Mobile.
Externa intressenter används främst av extern part utanför organisationen som på något sätt måste komma åt ärendehanteringen. Detta kan t.ex. röra sig om hantverkare på entreprenad eller dylikt.
Öppna en inkorg
I den vänstra panelen listas alla inkorg. I standardläget syns bara huvudinkorgarna. Siffran efter varje inkorg anger antalet ärenden i just den inkorgen. För att öppna upp inkorgar under huvudinkorgarna klickar man på pilen, inkorgen fälls ut och dess underinkorgar syns.

I nedanstående exempel syns Sociala mediers inkorgar, Diarium, Facebook och Twitter.

För att öppna en inkorg och se ärenden i den inkorgen klickar man på raden med inkorgens namn. I det här exemplet är Kundtjänst Direkt öppnad. I den stora panelen i mitten öppnas inkorgen i en egen flik och ärenden listas. Listan är som standard sorterad efter Ankomstdatum, ju äldre ankomstdatum desto högre upp i listan. Sorteringen sker också efter Prioritet, se Prioritera ärenden.

Stänga en inkorg
Om man vill stänga en inkorg klickar man på krysset i bilden nedan. Inkorgen stängs.

Gruppera ärenden på kolumner
En inkorg i Artvise Kundtjänst kan grupperas på kolumnerna som inkorgen innehåller. Genom att dra och släppa en viss kolumn till fältet Dra en kolumnrubrik hit för att gruppera på denna kolumn skapas ett filter för vald kolumn. Nedan visas ett exempel där man grupperar på status.
Klicka på kolumnrubriken för kolumnen Status och dra den till Dra en kolumnrubrik hit för att gruppera på denna kolumn.

Nu blir ärendelistan grupperad på de olika status som ärendena i aktuell inkorg befinner sig i, se bild nedan. För att minimera eller utöka vyn klickar man på pilen.

Vill man gruppera på ytterligare en kolumn gör man på samma sätt: klicka på kolumnrubriken som man vill gruppera på och dra sedan och släpp den som bilden nedan visar. Nu grupperas inkorgen på den första kolumnen och den andra. Vi tar ett exempel där vi lägger till ankomstdatum till ovanstående val.

Resultatet visas i bilden nedan. För att minimera eller utöka vyn klickar man på pilen. I bilden nedan är vyn utökad.

Man kan lägga till fler kolumner för gruppering genom att upprepa stegen ovan.
Sortera ärenden på kolumner
Alla inkorgar kan sorteras på de kolumner som arbetsgruppen har. För att sortera på en viss kolumn klickar man på kolumnen och då sorteras ärendena utifrån värdena i kolumnen. Grundsorteringen är i bokstavsordning, antingen stigande eller fallande. Första klicket sorterar i stigande bokstavsordning och det andra klicket sorterar i fallande bokstavsordning. Vissa kolumner har en speciell sortering, se listan nedan för detaljer.
Kolumnerna som man kan sortera på:
Inkommen kanal |
Sorterar i bokstavsordning. |
Ärendenummer |
Sorterar i alfanumerisk ordning. |
Ämne |
Ämnet är lika med ärendetyp, sortering sker i bokstavsordning. |
Status |
Sorterar i bokstavsordning på inkommen, pågående och återöppnat. |
Prioritet |
Ingår i standardsorteringen av inkorgen och sorterar efter själva prioriteten akut, prioriterat och blankt (normal prioritet). |
Handläggare |
Sorterar i bokstavsordning på handläggarens namn (för- och efternamn). |
Ankomstdatum |
Sorterar på ankomstdatum ingår i standardsorteringen av inkorgarna. Normalfallet är sortering i stigande datumordning. |
Tid kvar |
Sorterar på om SLA gått ut elller inte. |
Anteckning |
Sorterar på om anteckning finns eller inte. |
Relaterade ärenden |
Sorterar på om relaterade ärenden finns eller inte. |
Remiss skickad |
Sorterar på om remiss är skickad eller inte. |
Remisspåminnelser |
Sorterar på om remisspåminnelse är skickad eller inte. |
Remiss mottagen |
Sorterar på om svar på remiss är mottagen eller inte. |
Varningar |
Sorterar efter om varning finns samt allvarlighetsgraden enligt röd, gul eller ingen varning. |
Sekretess |
Sorterar på om ärendet har sekretess eller inte. |
Låst |
Sorterar på om ärendet är låst eller inte. |
Innehåll |
Sorterar i bokstavsordningen på innehållet, med innehåll avses kundens beskrivning av ärendet. Se kapitel 9.1 för mer information. |

Spara inställningar för sortering och gruppering
Man kan välja att spara de inställningar som görs för sortering och gruppering av ärenden i inkorgar. Om man kryssar i rutan Spara grupperings- och sorteringsinformation för inkorgar under
ligger de kvar när man öppnar Artvise Kundtjänst nästa gång.
Varningar i inkorg
Varningar i en inkorg kan delas in i två huvudtyper:
-
Röda varningar: viktiga händelser, t.ex. SLA som gått ut.
-
Gula varningar: lite mindre viktiga händelser, t.ex. SLA som är på väg att gå ut, eller att ett kundsvar inkommit på ett ärende.

Inkommande kanal
Inkommande kanal presenteras i inkorgsvyn med olika ikoner:
Brev, sätts manuellt av handläggaren då ett brev hanteras.

E-post, sätts automatiskt av systemet då det skapas ett nytt ärende via e-postimporten.

SMS, sätts automatiskt av systemet då det skapas ett nytt ärende via sms-importen.

Besök, sätts manuellt av handläggaren då ett besök hanteras.

Facebook, sätts automatiskt av systemet då ett ärende inkommit från Facebook.

Chatt, sätts automatiskt av systemet då chatt hanteras.

Webbformulär eller E-tjänst, sätts automatiskt av systemet för ärenden som kommit in via hemsidan, t.ex. via publicerade e-tjänster.

Telefon, är standardvalet då man manuellt skapar ett nytt ärende.

Twitter, sätts automatiskt av systemet då ett ärende inkommit från Twitter.
