3.2. Inkorgar

Inkorgar i Artvise Kundtjänst används för att organisera ärenden utifrån olika roller och deras behov. Inkorgar kan vid behov struktureras i en hierarki, där en inkorg kan ha en, eller flera, underinkorgar.

Vilka inkorgar en användare ser och har åtkomst till är kopplat till de behörigheter, även kallat operationer, som användaren har. Varje inkorg är en slags gemensam arbetsyta för de användare som har behörighet till respektive inkorg.

En inkorg i Artvise Kundtjänst skall inte förväxlas med en inkorg i t.ex. Outlook. I Artvise Kundtjänst arbetar man med ärenden, och inte e-post - även om ett ärende i många fall kan baseras på ett inkommet e-postmeddelande.

Detta avsnitt beskriver grunderna i hur man interagerar med inkorgsvyerna i Artvise Kundtjänst. Mer detaljerad information rörande vissa delar återfinns i kapitlet Ärendehantering.

Inkorgstyper

I systemet finns det ett par olika typer av inkorgar:

Arbetsgrupp

Arbetsgrupper är den vanligaste typen av inkorg i systemet, och används oftast av handläggare som använder sig av klienten Artvise Kundtjänst. Exempel på detta kan vara första och andra linjen i en kundtjänst.

Specialistgrupp

Specialistgrupper används främst av handläggare som inte använder sig av klienten Artvise Kundtjänst, utan t.ex. brukar Specialistwebben, alternativt Artvise Mobile.

Externa intressenter

Externa intressenter används främst av extern part utanför organisationen som på något sätt måste komma åt ärendehanteringen. Detta kan t.ex. röra sig om hantverkare på entreprenad eller dylikt.

Öppna en inkorg

I den vänstra panelen listas alla inkorg. I standardläget syns bara huvudinkorgarna. Siffran efter varje inkorg anger antalet ärenden i just den inkorgen. För att öppna upp inkorgar under huvudinkorgarna klickar man på pilen, inkorgen fälls ut och dess underinkorgar syns.

image

I nedanstående exempel syns Sociala mediers inkorgar, Diarium, Facebook och Twitter.

image

För att öppna en inkorg och se ärenden i den inkorgen klickar man på raden med inkorgens namn. I det här exemplet är Kundtjänst Direkt öppnad. I den stora panelen i mitten öppnas inkorgen i en egen flik och ärenden listas. Listan är som standard sorterad efter Ankomstdatum, ju äldre ankomstdatum desto högre upp i listan. Sorteringen sker också efter Prioritet, se Prioritera ärenden.

Byt ut mig

Stänga en inkorg

Om man vill stänga en inkorg klickar man på krysset i bilden nedan. Inkorgen stängs.

Byt ut mig

En inkorg i Artvise Kundtjänst kan grupperas på kolumnerna som inkorgen innehåller. Genom att dra och släppa en viss kolumn till fältet Dra en kolumnrubrik hit för att gruppera på denna kolumn skapas ett filter för vald kolumn. Nedan visas ett exempel där man grupperar på status.

Klicka på kolumnrubriken för kolumnen Status och dra den till Dra en kolumnrubrik hit för att gruppera på denna kolumn.

Byt ut mig

Nu blir ärendelistan grupperad på de olika status som ärendena i aktuell inkorg befinner sig i, se bild nedan. För att minimera eller utöka vyn klickar man på pilen.

image

Vill man gruppera på ytterligare en kolumn gör man på samma sätt: klicka på kolumnrubriken som man vill gruppera på och dra sedan och släpp den som bilden nedan visar. Nu grupperas inkorgen på den första kolumnen och den andra. Vi tar ett exempel där vi lägger till ankomstdatum till ovanstående val.

image

Resultatet visas i bilden nedan. För att minimera eller utöka vyn klickar man på pilen. I bilden nedan är vyn utökad.

image

Man kan lägga till fler kolumner för gruppering genom att upprepa stegen ovan.

Alla inkorgar kan sorteras på de kolumner som arbetsgruppen har. För att sortera på en viss kolumn klickar man på kolumnen och då sorteras ärendena utifrån värdena i kolumnen. Grundsorteringen är i bokstavsordning, antingen stigande eller fallande. Första klicket sorterar i stigande bokstavsordning och det andra klicket sorterar i fallande bokstavsordning. Vissa kolumner har en speciell sortering, se listan nedan för detaljer.

Kolumnerna som man kan sortera på:

Inkommen kanal

Sorterar i bokstavsordning.

Ärendenummer

Sorterar i alfanumerisk ordning.

Ämne

Ämnet är lika med ärendetyp, sortering sker i bokstavsordning.

Status

Sorterar i bokstavsordning på inkommen, pågående och återöppnat.

Prioritet

Ingår i standardsorteringen av inkorgen och sorterar efter själva prioriteten akut, prioriterat och blankt (normal prioritet).

Handläggare

Sorterar i bokstavsordning på handläggarens namn (för- och efternamn).

Ankomstdatum

Sorterar på ankomstdatum ingår i standardsorteringen av inkorgarna. Normalfallet är sortering i stigande datumordning.

Tid kvar

Sorterar på om SLA gått ut elller inte.

Anteckning

Sorterar på om anteckning finns eller inte.

Relaterade ärenden

Sorterar på om relaterade ärenden finns eller inte.

Remiss skickad

Sorterar på om remiss är skickad eller inte.

Remisspåminnelser

Sorterar på om remisspåminnelse är skickad eller inte.

Remiss mottagen

Sorterar på om svar på remiss är mottagen eller inte.

Varningar

Sorterar efter om varning finns samt allvarlighetsgraden enligt röd, gul eller ingen varning.

Sekretess

Sorterar på om ärendet har sekretess eller inte.

 Låst

Sorterar på om ärendet är låst eller inte.

 Innehåll

Sorterar i bokstavsordningen på innehållet, med innehåll avses kundens beskrivning av ärendet. Se kapitel 9.1 för mer information.

Byt ut mig
Spara inställningar för sortering och gruppering

Man kan välja att spara de inställningar som görs för sortering och gruppering av ärenden i inkorgar. Om man kryssar i rutan Spara grupperings- och sorteringsinformation för inkorgar under Arkiv  Inställningar  Användare ligger de kvar när man öppnar Artvise Kundtjänst nästa gång.

Byt ut mig

Varningar i en inkorg kan delas in i två huvudtyper:

  1. Röda varningar: viktiga händelser, t.ex. SLA som gått ut.

  2. Gula varningar: lite mindre viktiga händelser, t.ex. SLA som är på väg att gå ut, eller att ett kundsvar inkommit på ett ärende.

Om man håller muspekaren över en varning får du information om vilka varningar som ärendet har. Observera att ett ärende kan ha flera varningar och färgen på ikonen styrs av allvarlighetsgraden. Finns det minst en varning enligt 1 så blir ikonen röd.
image

Inkommande kanal

Inkommande kanal presenteras i inkorgsvyn med olika ikoner:

Brev, sätts manuellt av handläggaren då ett brev hanteras.

Brevikon

E-post, sätts automatiskt av systemet då det skapas ett nytt ärende via e-postimporten.

E-postikon

SMS, sätts automatiskt av systemet då det skapas ett nytt ärende via sms-importen.

SMSikon

Besök, sätts manuellt av handläggaren då ett besök hanteras.

Besöksikon

Facebook, sätts automatiskt av systemet då ett ärende inkommit från Facebook.

Facebookikon

Chatt, sätts automatiskt av systemet då chatt hanteras.

Chattikon

Webbformulär eller E-tjänst, sätts automatiskt av systemet för ärenden som kommit in via hemsidan, t.ex. via publicerade e-tjänster.

E-tjänstikon

Telefon, är standardvalet då man manuellt skapar ett nytt ärende.

Telefonsamtalsikon

Twitter, sätts automatiskt av systemet då ett ärende inkommit från Twitter.

Twitterikon