Kundgrupper

Kundgrupper är ett koncept i systemet som framförallt kan användas för distribuerad administration, eller möjliggörande av en s.k. multi-tenantmiljö.

Introduktion

Kundgrupper är ett koncept som kan användas på lite olika sätt i Artvise system. I de flesta fall kommer det endast finnas en kundgrupp i systemet, men i följande fall kommer man att vilja och behöva ha fler än en kundgrupp:

  • Om kunden vill ha funktionalitet för distribuerad administration.
    Dvs., när olika användare ska ha olika åtkomst till administrationsfunktioner i systemet.

  • Om miljön är värd för flera kunder, s.k. multi-tenant.

  • Om kunden är ett callcenter.

Om kunden är ett callcenter bör man även se till att systemparametrarna EnableCrmFunctions, och EnableCrmContactCenterIntegration båda har värdet true.

Med kundgrupper kan man styra vad olika användare har åtkomst till, framförallt vad gäller den administrativa sidan av systemet. Åtkomst på den användarmässiga sidan av systemet styrs istället i huvudsak av grupptillhörighet och Operationer.

Det är i en kundgrupp, eller flera kundgrupper, man konfigurerar komponenter såsom e-postimport, användarsynkronisering och telefonbokssynkronisering. Av denna anledning krävs det således att systemet alltid innehåller minst en kundgrupp.

Oavsett om man har en eller flera kundgrupper i systemet, måste alltid en kundgrupp sättas som standardkundgrupp. Detta beror på att systemet måste ha en kundgrupp att falla tillbaka på, i de fall där systemet inte kan avgöra vilken kundgruppstillhörighet som skall användas.

Vid installation kommer ett av installationsskripten att skapa en standardkundgrupp, dvs. vid en standardinstallation där endast en kundgrupp skall existera i systemet, behöver installatören inte skapa någon kundgrupp på egen hand. Däremot måste den kundgrupp som skapats av installationsskriptet konfigureras.
På grund av kundgruppers mångfacetterade användningsområden, samt dessas komplexitet, är det väldigt viktigt att vara noggrann när man konfigurerar kundgrupper.

Man bör därför omsorgsfullt läsa detta kapitel, innan man försöker konfigurera dem.

Komponenter

Nedan följer en förteckning över de komponenter i systemet som påverkas av Kundgrupper som koncept, samt information om huruvida respektive komponent påverkas på användarnivå och/eller administratörsnivå:

Komponent Användare Admin

Kunskapsbas

Ja

Ja

Distributionslistor

Nej

Ja

Grupper

Nej

Ja

Användare

Nej

Ja

Agenter (CC)

Nej

Ja

Anknytningar (CC)

Nej

Ja

Callers (CC)

Nej

Ja

Hänvisningskoder - Sökord (CC)

Nej

Ja

Ljud (CC)

Nej

Ja

Nummerserier (CC)

Nej

Ja

Processer (CC)

Nej

Ja

Telefonböcker (CC)

Nej

Ja

Kunder

Nej

Ja

Mallar

Nej

Ja

Gallringsklasser

Nej

Ja

Inkorgar

Nej

Ja

Register

Nej

Ja

Sekretess

Nej

Ja

Ärendekategorier

Nej

Ja

Ärendetyper

Nej

Ja

E-postimport

Nej

Ja

Användarsynkronisering

Nej

Ja

Telefonboks- och hänvisningssynkronisering (CC)

Nej

Ja

Kalendersynkronisering (CC)

Nej

Ja

Linjestatus (CC)

Nej

Ja

Hänvisningstyper (CC)

Nej

Ja

Hänvisningsdestinationer (CC)

Nej

Ja

Callers, Nummerserier, Hänvisningstyper och -destinationer konfigureras och skapas globalt, se här, respektive här, men kan kopplas till specifika kundgrupper via Kundgruppsadministrationen.

Komponenter som relateras till kundgrupper på användarnivå kräver generellt sett att en användare has läsrättigheter på kundgruppen, för att få användarmässig åtkomst till komponenten, medan komponenter som relateras till kundgrupper på administrativ nivå generellt sett kräver skrivrättigheter.

Administration

Kundgruppslista
Översikt av kundgruppslista
1. Skapa ny kundgrupp

Klicka på denna knapp för att skapa en ny kundgrupp.

2. Ta bort kundgrupp

Klicka på denna knapp för att radera den kundgrupp som markerats i kundgruppslistan.

3. Uppdatera

Denna knapp uppdaterar kundgruppslistan baserat på söksträngen. Om ingen söksträng angivits så listas alla kundgrupper.

4. Sökfält

Med detta fält kan man söka efter kundgrupper. Sökningen utförs när man trycker Enter.

5. Kundgruppslista

Denna lista visar kundgrupperna baserat på sökresultatet.

För att redigera en befintlig kundgrupp så dubbelklickar man på kundgruppen i listan.

Skapa ny eller redigera befintlig kundgrupp

Grundinställningar

Grundinställningar
Översikt av grundinställningar
1. Namn

Här anger man kundgruppens namn.

2. Standardkundgrupp

Om denna kryssruta är ikryssad kommer kundgruppen att vara standardkundgrupp. Om det redan finns en standardkundgrupp i systemet kommer denna kryssruta att vara otillgänglig, eftersom endast en kundgrupp kan vara satt som standardkundgrupp i systemet.

Om man vill byta standardkundgrupp måste man således först kryssa ur kryssrutan på den kundgrupp som för närvarande är standardkundgrupp, för att därefter kryssa i kryssrutan på den kundgrupp man vill sätta som standardkundgrupp.

Med få undantag sparas inga ändringar i en kundgrupp till databasen förrän man klickar på knappen Spara & stäng

Behörigheter

I denna flik styr man över de behörigheter olika användare och grupper skall ha på den aktuella kundgruppen. De behörigheter som främst är av intresse är:

  • Skriva
    Denna behörighet på kundgruppen krävs för att få modifiera och administrera objekt som kopplats till den aktuella kundgruppen.

  • Läsa
    Denna behörighet på kundgruppen krävs för grundläggande läsåtkomst till administrationsfunktioner kopplade till aktuell kundgrupp, samt läsbehörighet på användarnivå för ett fåtal objekt som kopplats till den aktuella kundgruppen, t.ex. Kunskapsbas.

  • Rapporter
    Denna behörighet på kundgruppen krävs för grundläggande läsåtkomst till rapporter kopplade till aktuell kundgrupp.

I dagsläget finns det ingen kopplad behörighetskontroll mot behörigheten Radera, vad gäller kundgrupper. Behörigheten Full kontroll är summan av de övriga behörigheterna.

Behörigheter
Översikt av behörigheter
1. Sökfält

Med detta sökfält kan man ange den söksträng som skall användas när man klickar på Sökknappen.

2. Sökknapp

Med denna knapp söker man efter och lägger till användare och grupper som behörighetsobjekt på den aktuella kundgruppen.

3. Behörighetsvy

Denna vy visar de valda användarna och grupper, deras behörigheter, samt en knapp för att ta bort användaren eller gruppen som behörighetsobjekt på kundgruppen.

Man kan enkelt ändra behörigheten för en användare eller en grupp genom att kryssa i och kryssa ur kryssrutorna för de olika behörighetstyperna.

Lägga till behörigheter
Sök användare/roll
Översikt av Sök användare/roll
1. Sökfält

Med hjälp av detta sökfält kan man söka efter användare och grupper att lägga till som behöriga på kundgruppen. Om man använt sökfältet i Behörighetsfliken på Kundgruppsadministrationen kommer detta fält att vara förifyllt.

2. Sökresultat

Här listas de användare och roller (grupper) som matchar sökningen. För att ge dessa behörighet på aktuell kundgrupp kryssar man i respektive kryssruta.

3. Behörighetstyper

När man valt användare och roller att lägga till så kan man med hjälp av dessa kryssrutor bestämma vilken behörighet som användarna och rollerna skall ha på den aktuella kundgruppen. När det är gjort lägger man slutligen till objekten som behöriga på kundgruppen genom att klicka på Lägg till.

Användarsynk

Användare synkas in från ett AD (ActiveDirectory) till Artvise system. Denna flik tillhandahåller inställningar för denna synkronisering. Synkroniseringen utförs av Tjänsten för Active Directory-synkronisering.

I och med att konfigurationen sparas på en kundgrupp medför det att man kan synkronisera användare från olika ADn till olika kundgrupper. Detta är önskvärt t.ex. när man har en multi-tenantmiljö som är värd för flera olika separata kunder.

Användare och grupper som synkas in i Artvise kommer att hamna i den kundgrupp som äger synkroniseringskonfigurationen.

Användarsynklista
Översikt av användarsynklista
1. Lägg till ny konfiguration

Med denna knapp skapar man en ny synkroniseringskonfiguration.

2. Redigera konfiguration

Med denna knapp redigerar man den konfiguration som markerats i listan.

Man kan även dubbelklicka på en konfiguration i listan, för att redigera den.
3. Ta bort konfiguration

Denna knapp används för att radera den konfiguration som markerats i konfigurationslistan.

4. Konfigurationslista

Innehåller de konfigurationer som skapats för den aktuella kundgruppen.

Skapa en ny eller redigera en befintlig konfiguration
Konfigurationsinställningar för användarsynk
Översikt av konfigurationsinställningar för användarsynk
1. Namn

Den domän från vilken ActiveDirectory-informationen skall hämtas. Sätts som standard till den domän man är inloggad på när dialogen öppnas, när man är i färd med att skapa en ny konfiguration.

2. Uppdateringsknapp

Med denna knapp laddar man domäninformationen. Om något går fel, och det av någon anledning inte går att ansluta till den angivna domänen, får man ett felmeddelande.

3. Filnamn

Här anges filnamnet på den LDIF-fil som skall importeras. Detta textfält är endast tillgängligt när kryssrutan Importera från ldif fil (4) är ikryssad.

4. Importera från ldif fil

Genom att kryssa i denna kryssruta bestämmer man att man skall importera data från en ldif-fil istället för att synkronisera med domänen.

5. Netbiosnamn

Netbiosnamnet för domänen; fylls normalt i automatiskt när man valt domän och klickat på Uppdatera.

6. Användarnamn

Här anges användarnamn, vid behov, för inloggning på domänen.

7. Lösenord

Här anges lösenord, vid behov, för inloggning på domänen.

8. Skapa distributionslistor för distributionsgrupper

Om denna kryssruta är ikryssad kommer synkroniseringstjänsten att automatiskt skapa distributionslistor i Artvise för de distributionsgrupper som återfinns i AD:t.

9. Matcha användare på användarnamn

Med denna kryssruta ikryssad kommer matchning mellan AD-användare och Artvise-användare att ske på användarnamn, annars på GUID (Global Unique IDentifier).

GUID är det normala att synkronisera användare på, men om man byter AD så kommer användarna att få nya GUIDs. Därför vill man mest troligt göra en synkronisering på användarnamn, vid byte av AD.
10. Skriv över metadata

Med denna kryssruta ikryssad kommer metadata såsom telefonnummer, namn, adress och annat, som man matat in manuellt i Artvise att skrivas över vid synkronisering.

11. Standardgrupp

Här kan man ange vilken grupp, om någon, insynkade användare skall tillhöra per automatik.

12. Trädvy

Denna trädvy visar trädstrukturen för katalogtjänsten.

13. Innehållsvy för vald nod i trädvyn

Denna vy visar innehållet i den nod som valts i trädvyn. På innehåll av typen OU (Organizational Unit), kan man dubbelklicka för att visa innehållet i OU:n. När man gör detta navigerar man samtidigt automatiskt i trädvyn.

På objekt av typen Användare eller Grupp kan man dubbelklicka för att få upp utökad information om objektet. Detta kan vara en bra hjälp när man sedan ska mappa AD-attribut till användarattribut.

För grupper kan man även se vilka användare som är medlemmar, medan man för användare kan se vilka grupper denne är medlem av.
14. Attributmappning

Se nedan.

15. Filter

Se nedan.

Attributmappning
Attributmappning

I detta rutnät parar man ihop AD-attribut (1) med användarattribut (2), så att rätt attribut mappas in till rätt fält i Artvise system. Anledningen till att detta ibland behövs är att betydelsen av attribut i olika AD:n kan skilja sig åt.

Både källattributet (AD) och destinationsattributet (Användare) väljs från listor över tillgängliga attribut.

Filter
Filter

I detta rutnät skapar man filtreringsregler på AD-attribut (1). Dessa matchas med ett villkor (2), samt ett värde (3), förutsatt att villkoret tillåter värden. Nedan beskrivs de tillgängliga villkoren:

Villkor Värde tillåtet Beskrivning

Equals

Ja

Attributet måste ha exakt det värde som anges i värdekolumnen.

Not Equals

Ja

Attributet får inte ha exakt det värde som anges i värdekolumnen.

Empty

Nej

Attributet måste sakna värde.

Not Empty

Nej

Attributet får inte sakna värde.

Contains

Ja

Attributets värde måste innehålla det som anges i värdekolumnen.

Not Contains

Ja

Attributets värde får inte innehålla det som anges i värdekolumnen.

Distributionslistor
Distributionslistor

I denna flik konfigureras hur distributionslistor skall synkroniseras in i systemet. För varje grupp som är markerad i vyn till höger (2) kommer det att skapas en unik distributionslista. Giltiga användare från samtliga ikryssade OUs i vyn till vänster (1) och höger (2) kommer att inkluderas i den Globala distributionslistan.

En giltig användare är en användare som är aktiv i systemet och har en giltig e-postadress.

Ärendehantering

Denna flik innehåller inställningar för kundgruppen som rör Ärendehantering.

Ärendehantering
Översikt av ärendehantering
1. Standard inkorg

Här ställer man in vilken inkorg som skall vara standardinkorg för den aktuella kundgruppen. De inkorgar man kan välja mellan är de inkorgar som har kundgrupp satt till den aktuella kundgruppen, vilket medför att man måste göra den här inställningen i flera led:

  1. Skapa en kundgrupp och spara den.

  2. Skapa eller redigera en befintlig inkorg och sätt inkorgens kundgrupp till den kundgrupp som skapats.

  3. Redigera kundgruppen och sätt standardinkorgen till rätt inkorg.

Kundgruppens standardinkorg används som standardinkorg för de användare, som också hör till kundgruppen, som inte har någon standardinkorg satt.

För mer information, se kapitlet Användare.

E-postimport

Under fliken E-postimport konfigurerar man e-postimporten, från en eller flera e-postservrar, till Artvise system. E-postimporten är en fundamental komponent i Artvise ärendehantering, då e-post är en av de vanligaste kanaler som kundärenden kommer in via, i ett ärendehanteringssystem.

Konfigurationer som skapas här används sedan av Tjänsten för e-postimport, som processar inkommande e-post till de brevlådor som konfigurationen innehåller, och importerar dessa som ärenden eller handlingar i Artvise Kundtjänst.

Konfigurationslista
Översikt av konfigurationslista
1. Ny konfiguration för e-postimport

Med denna knapp skapar man en ny konfiguration för e-postimport.

2. Redigera befintlig konfiguration för e-postimport

Med denna knapp redigerar man den konfiguration för e-postimport som valts i listan.

Man kan även dubbelklicka på en konfiguration i listan för att redigera den.
3. Radera konfiguration för e-postimport

Denna knapp används för att radera den konfiguration som valts i listan.

4. Konfigurationslista

Denna listvy innehåller de konfigurationer som satts upp för e-postimport för den aktuella kundgruppen.

Skapa en ny eller redigera en befintlig konfiguration för e-postimport
Grundinställningar för e-postimport
Grundinställningar
Översikt av grundinställningar för e-postimport
1. Namn

Här anger man ett lämpligt namn konfigurationen.

2. Pollningsintervall

Här ställer man in hur ofta tjänsten för e-postimport skall fråga e-postservern efter e-post. Inställningen är i millisekunder, och standardvärdet är 10000, dvs. 10 sekunder.

3. Återanslutningsförsök

Här anger man hur många gånger tjänsten för e-postimport skall försöka återansluta till e-postservern, ifall anslutningen av någon anledning misslyckas.

4. Radera processade meddelanden

Denna kryssruta avgöra huruvida processade meddelanden skall raderas från e-postservern eller ej.

5. Sök alla meddelanden

Om denna kryssruta är ikryssad kommer alla meddelanden i inkorgen att läsas in, oavsett om meddelandena är lästa eller ej.

Denna kryssruta ska inte vara ikryssad, om man inte flyttar alla importerade meddelanden till en ny folder.
6. Flytta inte e-post efter import

Denna kryssruta avgör huruvida meddelanden skall flyttas eller ej till OK-katalogen när importen lyckats.

Brevlådehantering - översikt
Brevlådehantering
Översikt av brevlådehantering
1. Lägg till brevlåda

Denna knapp används för att lägga till en ny konfiguration för en brevlåda.

2. Ta bort brevlåda

Denna knapp används för att ta bort den brevlåda som markerats i trädvyn. Notera att detta endast raderar konfigurationen för brevlådan från e-postimportkonfigurationen. Brevlådan raderas, med andra ord, inte från e-postservern.

3. Trädvy över brevlådor

Denna trädvy visar de brevlådor som konfigurerats för e-postimportkonfigurationen.

Som undernoder till brevlådenoderna återfinns en undernod för den mapp på e-postservern som e-post skall importeras ifrån, samt en nod för e-post där importen lyckats och en nod för e-post där importen av någon anledning misslyckats.

Man kan klicka på någon av undernoderna för att se innehållet i dessa mappar. För mer information om detta, se avsnittet om E-postvyn.

För att redigera inställningarna för en specifik brevlåda så markerar man brevlådan i trädvyn
Skapa en ny eller redigera en befintlig konfiguration för brevlåda

Artvise stödjer två huvudsakliga typer av e-postanslutningar för e-postimport: IMAP och EWS (Exchange Web Services). Dessa konfigureras på lite olika sätt, se nedan.

För att få en fungerande e-postimport måste man även konfigurera en, eller flera, plugins per brevlåda. Dessa plugins avgör vad som skall importeras till Artvise system, och hur.

För mer information om skapandet av plugins se detta avsnitt.

De olika typerna av e-postanslutningar har en del gemensamma inställningar:

Gemensamma e-postinställningar
Översikt av konfiguration av gemensamma e-postinställningar
1. E-postserver

Här anges adressen för e-postservern.

2. Anslutningstyp

Här väljer man anslutningstyp för brevlådan. Den kan, som tidigare nämnts, vara antingen IMAP, eller EWS.

3. Aktiverad för import

Denna kryssruta måste vara ikryssad för att brevlådan skall vara aktiverad för e-postimport.

4. Aktivera utökad loggning

Denna kryssruta avgör huruvida transportmeddelanden skall loggas. Vilka dessa är beror på vilken typ av e-postserver man anslutit mot.

5. E-postadress

Den e-postadress med vilken man ansluter till e-postservern.

IMAP

IMAP
Översikt av konfiguration för IMAP
1. SSL-läge

I denna lista väljer man vilket SSL-läge, om något, som skall användas. E-postimporten har stöd för följande SSL-lägen:

  • STARTTLS

  • SSL

2. Port

Här anges SSL-porten när man valt något av de SSL-lägen som stöds. Porten sätts till standardporten för respektive läge, när man väljer läge.

3. Mappnamn

Här anges namnet på den IMAP-mapp som e-post skall importeras från.

4. Timeout

Här anges hur lång timeout anslutningen mot IMAP-servern skall vara. Timeouten anges i ms, och som standard är den 60000, dvs. 60 sekunder.

5. Pushnotifieringar (IDLE)

Avgör huruvida IMAP IDLE skall nyttjas eller ej. Med denna kryssruta ikryssad får tjänsten för e-postimport ett Push-meddelande från e-postservern när något förändras i inkorgen.

6. Autentisering

Denna knapp plockar fram en dialog med inställningar för autentisering, för mer information om detta se Autentisering nedan.

EWS

EWS
Översikt av konfiguration för EWS
1. Exchange Web Server URL

Här anger man webbadressen till Exchange-servern.

2. Autentisering

Denna knapp plockar fram en dialog med inställningar för autentisering, för mer information om detta se Autentisering nedan.

Autentisering

Autentisering
Översikt av autentiseringsinställningar
1. Lista över befintliga autentiseringskonfiguration

Denna lista används för att välja en befintlig autentiseringskonfiguration.

2. Skapa ny

Denna knapp används för att skapa en ny autentiseringskonfiguration.

3. Autentiseringsmetod

Här ställer man in vilken autentiseringsmetod som skall användas. Beroende på vilken metod som ställs in här skall olika fält ställas in.

4. Namn

Har anges ett lämpligt namn för autentiseringskonfigurationen.

5. Användarnamn

Här anges användarnamn.

6. Lösenord

Här anges lösenord.

7 - 14 Övriga fält

Dessa fält används i huvudsak av autentiseringsmetoden SaslOAuth2 och deras betydelse/användning kan variera beroende på vem som agerar värd för autentiseringen.

Exempel på OAuth
Exempel på användning av OAuth2 mot Office365
Spara konfigurationen för en brevlåda
Spara inställningar för brevlåda

Knappen i bilden ovan sparar brevlådekonfigurationen. Knappen sparar både brevlådeinställningar, men även de inställningar för plugins som gjorts, utan att stänga dialogrutan. Detta är användbart när man behöver göra ändringar i flera brevlådor.

Observera att inga ändringar sparas till databasen förrän kundgruppen som e-postimportinställningarna tillhör sparas.
Plugins för e-postimport

Plugins är de verktyg som används för att utföra själva e-postimporten. Vilken plugin som används kommer att avgöra på vilket sätt e-posten importeras till Artvise system.

Pluginlista
Översikt av pluginlista
1. Skapa ny plugin

Denna knapp används för att skapa en ny plugin för e-postimport för den aktuella brevlådan.

2. Redigera befintlig plugin

Denna knapp används för att redigera den plugin som markerats i listan.

3. Ta bort plugin

Denna knapp används för att ta bort den plugin som markerats i listan.

4. Pluginlista

Denna lista visar de plugins som konfigurerats för den aktuella brevlådan.

För att redigera en plugin, kan man dubbelklicka på den i listan.
Skapa en ny eller redigera en befintlig konfiguration av plugins för e-postimport

E-postimporten har stöd för tre olika plugins:

  • ServiceDeskCase
    Denna plugin importerar e-post som ärenden och handlingar till Artvise system. E-postmeddelanden som inte kan matchas mot ett befintligt ärende importeras som nya ärenden, medan e-postmeddelanden som kan matchas mot befintliga ärenden importeras som inkommande handlingar på det matchande befintliga ärendet.

  • ServiceDeskDeed
    Denna plugin importerar e-post som handlingar. Denna plugin används endast när man använder diariehantering, där handlingar måste skapas innan ärenden skapas.

Diariehantering kräver att systemparametern EnableDiaryRegistration har värdet true.
  • ServiceDeskReferral
    Denna plugin importerar e-post som remissvar. Remissvaren sparas på ett ärende i Artvise system, som inkommande remissvar.

Remisshantering kräver att systemparametern EnableDistributionReferralFunctions har värdet true.
Skapa en ny eller redigera en befintlig plugin av typen ServiceDeskCase

ServiceDeskCase
Översikt av inställningar för ServiceDeskCase
1. Standardinkorg

Den inkorg som skapade ärenden skall läggas i som standard. När e-post importeras kommer e-postmeddelandet att matchas mot distributionsnyckelord definierade på inkorgar i Artvise system, och sedan lägga ärendet i den inkorg som matchar bäst.

Om inga distributionsnyckelord matchar e-postmeddelandet kommer ärendet alltid att läggas i standardinkorgen.

2. Inkorg för olevererbart

Den inkorg till vilken e-postmeddelanden som har identifieras som kvittenser på olevererbart skall läggas. Hit räknas också diverse typer av autosvar.

3. Ärendetyp

Här kan man välja ärendetyp(er) att sätta på skapade ärenden automatiskt.

4. Ärende sökuttryck

Här anges ett reguljärt uttryck som används för att försöka identifiera huruvida ett e-postmeddelande är relaterat till ett befintligt ärende eller ej, genom att matcha mot e-postmeddelandets rubrik och innehåll.

Så länge som e-postmeddelandet på något sätt innehåller ett ärendenummer för ett existerande ärende, och det reguljära uttrycket i detta fält matchar formatet på ärendenumret, kommer Tjänsten för e-postimport att identifiera e-postmeddelandet som relaterat till ett befintligt ärende. När detta sker kommer e-postmeddelandet importeras som en handling av typen Inkommande e-postmeddelande på ärendet, samt att ärendet återöppnas om det redan är avslutat, förutsatt att tidsgränsen (se punkt 10 nedan) tillåter detta.

Om Tjänsten för e-postimport inte kan matcha e-postmeddelandet mot ett befintligt ärende, kommer e-postmeddelandet istället att importeras som ett nytt ärende, med en första handling av typen Inkommande e-postmeddelande. Handlingens innehåll blir då e-postmeddelandet.

Det är av vikt att se till att det reguljära sökuttrycket matchar formatet på ärendenummer.
5. Slå fram motpart baserat på avsändarens e-postadress

Med denna ruta ikryssad kommer Tjänsten för e-postimport att försöka slå fram en motpart baserat på avsändarens e-postadress. Om motparten redan finns registrerad i databasen, t.ex. om avsändaren är en återkommande kund, kommer ärendets motpart att sättas till den matchande motparten, vilket medför att handläggaren slipper fylla i information om motparten på ärendekortet i Artvise Kundtjänst.

6. Matcha distributionsnyckelord mot enbart ämne

Om denna kryssruta är ikryssad kommer distributionsnyckelordsmatchningen att ske endast mot e-postmeddelandets ämnesrad, och inte dess innehåll.

7. Matcha distributionsnyckelord mot bifogade filer

Om denna kryssruta är ikryssad kommer distributionsnyckelordsmatchningen att även ske mot eventuella bifogade filer på e-postmeddelandet.

8. Använd ämne som handlingsnamn

Denna kryssruta avgör huruvida e-postmeddelandets rubrik skall användas som namn på den handling som skapas, eller ej.

9. Fax brevlåda

Med denna kryssruta ikryssad kommer inkommande e-post att få handlingstypen Inkommande fax istället för Inkommande e-postmeddelande.

10. Tidsgräns för återöppnande av ärende

Här anges, i dagar, inom hur lång tid ett stängt ärende skall återöppnas, när ett e-postmeddelande relaterat till ärendet importeras i systemet. Värde 0 betyder dock att inte söka efter ärende oavsett status. Värde -1 betyder att inga ärenden återöppnas.

Skapa en ny eller redigera en befintlig plugin av typen ServiceDeskDeed

ServiceDeskDeed
Översikt av inställningar för ServiceDeskDeed
1. Standardinkorg

Den inkorg som skapade handlingar skall läggas i för manuell registrering, när e-postmeddelandet inte kunnat matchas mot ett befintligt ärende i systemet.

2. Ärende sökuttryck

Ett reguljärt uttryck som används för att matcha det inkomna e-postmeddelandet mot ett befintligt ärende. Om det finns en match kommer e-postmeddelandet automatiskt att registreras. Om det inte finns en match hamnar e-postmeddelandet i den valda inkorgen för att registreras manuellt av en handläggare.

3. Slå fram motpart baserat på avsändarens e-postadress

Med denna ruta ikryssad kommer Tjänsten för e-postimport att försöka slå fram en motpart baserat på avsändarens e-postadress. Om motparten redan finns registrerad i databasen, t.ex. om avsändaren är en återkommande kund, kommer ärendets motpart att sättas till den matchande motparten, vilket medför att handläggaren slipper fylla i information om motparten på ärendekortet i Artvise Kundtjänst.

4. Använd ämne som handlingsnamn

Denna kryssruta avgör huruvida e-postmeddelandets rubrik skall användas som namn på den handling som skapas, eller ej.

5. Tidsgräns för ärendematchning

Här anges den tidsgräns, i dagar, som avgör hur gamla ärenden får vara för att kunna matchas av sökuttrycket.

Skapa en ny eller redigera en befintlig plugin av typen ServiceDeskReferral

ServiceDeskReferral
Översikt av inställningar för ServiceDeskReferral
1. Inkorg för olevererbart

Den inkorg till vilken e-postmeddelanden som har identifieras som kvittenser på olevererbart skall läggas. Hit räknas också diverse typer av autosvar.

2. Inkorg för svar som saknar remiss

Den inkorg i ärendehanteringssystemet i vilken remissvar skall hamna, som inte kunde matchas mot någon existerande remiss.

3. Remiss sökuttryck

Ett reguljärt sökuttryck som används för att matcha det inkomna e-postmeddelandet mot en existerande remiss.

E-postvy

E-postvyn visas när man markerat en mapp i en brevlåda, och har som främsta uppgift att agera hjälpmedel vid felsökning av e-postimport.

E-postvy
Översikt av e-postvy
1. Processa meddelande

Denna knapp används för att tvinga fram en bearbetning av det markerade e-postmeddelandet i meddelandelistan.

2. Markera meddelande som oläst

Denna knapp används för att markera det e-postmeddelande som markerats i meddelandelistan som oläst. Detta innebär att det kommer att bearbetas av tjänsten för e-postimport på nytt.

3. Radera meddelande

Denna knapp används för att radera det e-postmeddelande som markerats i meddelandelistan från e-postservern.

4. Uppdatera brevlådan

Denna knapp används för att uppdatera brevlådan. Uppdateringen tar hänsyn till den inställning som gjorts angående 'Hämta max'.

5. Meddelandelista

Denna lista visar de e-postmeddelanden som hämtats till e-postvyn.

6. E-postvisare

Denna ruta visar innehållet i det e-postmeddelande som markerats i meddelandelistan.

7. Hämta max

Här ställer man in hur många e-postmeddelanden som skall hämtas från e-postservern. Detta avser endast visningen, och har således inget med själva e-postimporten att göra.

8. Statusrad

Detta fält visar status, t.ex. om nedladdning av e-post pågår, eller om nedladdningen är klar.

ContactCenter

Under denna flik finner man de inställningar för Kundgrupper som rör Artvise Contact Center.

Anknytningar
Anknytningsinställningar
Översikt av anknytningsinställningar
1. Växelanknytning

Här väljer man den växelanknytning (telefonist) som skall vara relaterad till kundgruppen. Detta kommer sedan att användas när en koppling till telefonist skall utföras, och kundgruppen är känd för ContactCenter-servern.

2. Öppettider

Här väljer man den anknytning som styr kundgruppens öppettider, se Kontrollera öppettider. Denna anknytning avgör när valet "Koppla till Telefonist" skall vara tillgängligt, vid t.ex. hänvisning, ej svar och upptaget.

3. Röstbrevlåda

Här väljer man den röstbrevlådeanknytning som kundgruppen skall använda, se Standard röstbrevlåda. Denna anknytning är den röstbrevlåda som kommer att användas för alla telefonboksposter som har Artvise röstbrevlåda och hör till aktuell kundgrupp.

4. Caller

Här väljer man vilken caller för utgående samtal som kundgruppen skall använda sig av som standard. För mer information om Callers, se det separata avsnittet för detta.

Nummerserier

I denna flik kopplar man specifika nummerserier i systemet mot den aktuella kundgruppen. En given nummerserie kan endast tillhöra en specifik kundgrupp.

Nummerserier
Översikt av nummerserielista
1. Skapa ny nummerserie

Med denna knapp skapar man en ny nummerserie i systemet och kopplar den mot den aktuella kundgruppen. För mer information om nummerserier och hur man skapar dem, se det separata kapitlet för detta.

2. Välj nummerserier

Med denna knapp väljer man befintliga nummerserier och kopplar dessa mot den aktuella kundgruppen. För mer information om detta, se nedanstående avsnitt Välj befintliga nummerserier.

3. Ta bort nummerserie

Med denna knapp tar man bort en eller flera nummerserier som markerats i listan från kundgruppen.

Detta raderar inte nummerserien från systemet. Vill man radera nummerserien helt från systemet måste detta göras i administrationsgränssnittet för nummerserier, se kapitlet Nummerserier.
Välj befintliga nummerserier

Välj nummerserier
Översikt av val av nummerserier
1. Nummerserielista

Genom att välja nummerserier i listan och klicka på OK så kopplar man de valda nummerserierna mot den aktuella kundgruppen.

Nummerserielistan visar endast de nummerserier som inte redan är kopplade mot en kundgrupp.

Aktiviteter

I denna flik kopplar man aktivitetskoder och destinationer som gjorts tillgängliga i systemet till kundgruppen.

Tillgängliga Aktivitetskoder och Destinationer för systemet administreras separat, se avsnitten Aktivitetskoder respektive Destinationer.

Aktiviteter
Översikt av aktiviteter
1. Lägg till aktivitetstyp

Med denna knapp väljer man de tillgängliga aktivitetstyper i systemet som skall läggas till på kundgruppen.

2. Ta bort aktivitetstyp

Med denna knapp tar man bort de aktivitetstyper som markerats i listan från kundgruppen.

Detta innebär inte att aktivitetstyperna raderas från systemet. Det innebär endast att de tas bort från kundgruppen.
3. Lista över tillagda aktivitetstyper

Denna lista innehåller de aktivitetstyper i systemet som lagts till för kundgruppen.

4. Lägg till destination

Med denna knapp väljer man de tillgängliga destinationer i systemet som skall läggas till på kundgruppen.

5. Ta bort destination

Med denna knapp tar man bort de destinationer som markerats i listan från kundgruppen.

Detta innebär inte att destinationerna raderas från systemet. Det innebär endast att de tas bort från kundgruppen.
Lägga till aktivitetstyper på kundgruppen
customergroups cc diversion add
Översikt av sökning efter aktivitetstyper
1. Sökfält

Sökfältet kan användas för att filtrera listan med aktivitetstyper.

2. Lista med aktivitetstyper

Genom att markera en eller flera aktivitetstyper i listan och klicka på OK lägger man till dem på den aktuella kundgruppen.

Lägga till destinationer på kundgruppen
customergroups cc destinations add
Översikt av val av destinationer
1. Sökfält

Sökfältet kan användas för att filtrera listan med destinationer.

2. Lista med destinationer

Genom att markera en eller flera destinationer i listan och klicka på OK lägger man till dem på den aktuella kundgruppen.

Kalendersynk

I denna flik skapar man konfigurationer för kalendersynkronisering från en extern källa in till Artvise system och den aktuella kundgruppen.

Kalendersynk
1. Skapa ny konfiguration för kalendersynk

Med denna knapp skapar man en ny konfiguration för kalendersynk, för den aktuella kundgruppen.

2. Redigera konfiguration

Med denna knapp redigerar man en befintlig konfiguration för kalendersynk, för den aktuella kundgruppen.

För att redigera en konfiguration kan man även dubbelklicka på den i konfigurationslistan.
3. Ta bort konfiguration

Denna knapp används för att radera den konfiguration som valts i konfigurationslistan.

4. Konfigurationslista

Denna lista innehåller de konfigurationer för kalendersynk som finns för den aktuella kundgruppen.

5. Sökordsmappning

I sökordsmappning definierar man vilka sökord som skall mappas mot vilka aktivitetstyper, samt om anknytningen skall vara vidarekopplad om mappningen skett via det specifika sökordet. Sökorden matchas mot kalenderaktivitetens rubrik i källsystemet (t.ex. outlook).

Exempel: mappning av sökord såsom 'styrelsemöte' och 'APT' mot aktivitetstypen 'möte' innebär att aktiviteter i kalendern som innehåller 'styrelsemöte' eller 'APT' i rubriken mappas mot aktivitetstypen möte. Kryssrutan "Hänvisa telefon" för motsvarande mappning styr huruvida anknytningen ska vidarekopplas.

Om aktivetetens status i källsystemets kalender är satt till 'ledig' så kommer detta att åsidosätta inställningen för kryssrutan "Hänvisa telefon". Dessa aktiveter kommer aldrig vidarekoppla anknytningen.
Skapa en ny eller redigera en befintlig konfiguration för kalendersynk

I nuvarande version finns endast stöd för synkning av Exchange-kalender.

Kalendersynk
1. Kalendertyp

Exchange (EWS).

2. Namn

Här anges ett namn för aktuell kalendersynk.

3. Beskrivning

Här anges en längre beskrivning.

4. Slutpunkt

URL till kalenderns webbtjänst (EWS).

5. Domän

Namnet på domänen som kalendern tillhör.

6. Användarnamn

Användarnamn för webbtjänsten.

7. Lösenord

Lösenord för webbtjänsten.

8. Domänfilter

Om endast en av flera domäner ska synkas, exempelvis "artvise.se", används detta fält.

9. Poster per tråd

Antal telefonboksposter per tråd som frågar webbtjänsten efter kalenderposter. Exemplet, i detta fall 100, innebär att en tråd per 100 poster skapas. Om telefonboken innehåller 1000 poster som ska synkas, skapas därmed 10 trådar som konsumerar webbtjänsten.

10. Antal dagar som läses in

Antal dagar som läses in.

11. Standard aktivitetstyp

Den aktivitetstyp som sätts om mappning ej utförts.

12. Inkludera ämne på matchningar.

Huruvida ämnesraden från kalenderposten för poster som är matchade genom sökordsmappningen ska läggas till på aktivitetspostens kommentar.

13. Inkludera ämne på ej matchade.

Om ämnesraden från kalenderposten för poster som ej är matchade genom sökordsmappningen ska läggas till på aktivitetspostens kommentar.

14. Vidarekoppla telefon på ej matchade objekt

Huruvida telefonen ska vidarekopplas för kalenderposter som ej är matchade genom sökordsmappningen. Kalenderposter som är matchade genom sökordsmappningen kommer alltid att medföra att telefonen vidarekopplas.

Användare kan genom att ange "Free" eller "Ledig" på en kalenderpost i Outlook frångå dessa regler.

15. Aktiverad

Om denna synkning är aktiverad eller inte.

16. Synka ej matchade objekt

Om denna kryssruta är ikryssad så synkas alla kalenderposter till Artvise, i annat fall synkas alla kalenderposter som är matchade genom sökordsmappningen Artvise.

17. Använd personifiering

Om denna kryssruta är ikryssad så kommer användaren som anges i fältet "Användarnamn för webbtjänsten" att personifiera varje användare som synkas.

Detta kräver att denna användare har behörighet att utföra personifiering. För detta hänvisas till Microsofts dokumentation för aktuell version av Exchange.

Om denna är ej ikryssad sker ingen personifiering, utan behörigheterna från användaren som anges i fältet "Användarnamn för webbtjänsten" används.

Detta kräver att denna användare har behörighet på alla kalendrar som ska synkas. För detta hänvisas till Microsofts dokumentation för aktuell version av Exchange.
18. Övriga inställingar

Övriga inställningar för synkning av Exchange-kalender, måste anges i JSON-format.

Namn Fältnamn i telefonboken

DontSyncFreeItems

Huruvida möten med status "Ledig" ska synkas till Artvise. Normalt synkas dessa möten och blir synliga i kontaktens kalender i Artvise. Ingen aktivitet skapas. Möjliga värden är True eller False.

EnablePrivateAppointments

Huruvida möten med status "Privat ska synkas till Artvise. Normalt synkas ej privata möten till Artvise och är int synliga i kontaktens kalender i Artvise. Möjliga värden är True eller False.

EnableOutOfOfficeSettings

Huruvida inställningar för out of office ska synkas till användarens status i Artvise. Möjliga värden är True eller False.

PrivateRedirectionTypeGuid

Med denna parameter kan man styra vilken aktivitetstyp som privata möten ska få i Artvise. Om PrivateRedirectionTypeGuid ej är satt eller har ett ogiltigt värde så får privata hänvsiningar "Standard aktivitetstyp". Möjliga värden är den Guid som motsvarar önskad hänvsiningstyp.

Telefonboks- och aktivitetssynk

Här skapar man konfigurationer för telefonboks- och aktivitetssynk för den aktuella kundgruppen. Synkroniseringskonfigurationerna kommer sedan att användas av tjänsten för telefonboks- och aktivitetssynk (PhoneBookSyncService).

Översikt av telefonboks- och aktivitetssynk
Översikt av telefonboks- och aktivitetssynk
1. Skapa ny konfiguration för telefonboks- och aktivitetssynk

Med denna knapp skapar man en ny konfiguration för telefonboks- och aktivitetssynk.

2. Redigera en befintlig konfiguration

Denna knapp används för att redigera den konfiguration som valts i konfigurationslistan.

Man kan även dubbelklicka på konfigurationen i listan för att redigera den.
3. Konfigurationslista

Denna lista innehåller de konfigurationer för telefonboks- och aktivitetssynk som skapats för aktuell kundgrupp.

Skapa en ny eller redigera en befintlig konfiguration för telefonboks- och aktivitetssynk

Med telefonboks- och aktivitetssynk kan man synkronisera in data från en befintlig telefonbok. Följande typer av telefonböcker stöds:

GEMENSAMMA INSTÄLLNINGAR

En del konfigurationsinställningar är desamma, oavsett vilken typ av telefonbok som skall synkas in i Artvise system, se nedan.

Förutom dessa inställningar använder man även attributmappning för att mappa källattribut till telefonboksattribut. För mer information om attributmappning, se avsnittet Attributmappning.

Gemensamma inställningar
Översikt över gemensamma inställningar
1. Typ av telefonbok

Här väljer man vilken typ av telefonbok det är som synkroniseringsservern skall arbeta mot.

2. Namn

Här anges ett lämpligt namn på konfigurationen.

3. Aktiv

Denna kryssruta måste vara ikryssad för att synkroniseringstjänsten skall synkronisera telefonboken med hjälp av denna konfiguration.

4. Kör vid servicestart

Med denna kryssruta ikryssad kommer synkroniseringsjobbet att köras så fort synkroniseringstjänsten startar.

5. Standard aktivitetstyp

Den aktivitetstyp som skall sättas som standard, i det fall synkroniseringstjänsten inte lyckas avgöra vilken aktivitetstyp som skall sättas.

6. Standard aktivitetskod

Den aktivitetskod som skall sättas som standard, i det fall synkroniseringstjänsten inte lyckas avgöra vilken aktivitetskod som skall sättas.

7. Telefonbokskonsumenter

Här anges antal samtidiga CPU-trådar för telefonbokssynkronisering. Hur många trådar man vill använda beror på servernmiljöns kapacitet, inte minst antalet kärnor i processorn.

8. Aktivitetskonsumenter

Här anges antal samtidiga CPU-trådar för aktivitetssynkronisering. Hur många trådar man vill använda beror på servernmiljöns kapacitet, inte minst antalet kärnor i processorn.

9. Övriga inställningar

I fältet för övriga inställningar sparas inställningar i form av en json sträng. Gemensamma inställningar i detta fält är RemoveDeletedPhonebookItems: Sätts "True" eller "False", om denna är true raderas användare från telefonboken i Artvise om användaren raderas från källsystemet. ClearEmptyMappedValues: Sätts "True" eller "False", om denna är true raderas fält i telefonboken i Artvise om motsvarande mappat fält raderas eller sätts till blankt i källsystemet.

I detta fält sparar även respektive plugin-information om när en synkning senast utförts. Denna tidpunkt används sedan vid nästkommande synktillfälle för att leta efter förändringar i källsystemet.

INSTÄLLNINGAR FÖR ACTIVE DIRECTORY

Active Directory
Översikt av inställningar för Active Directory
1. Filter

Här anges en filtersträng, med vilken man kan filtrera på LDAP-path. Exempel:

OU=Users,OU=Acme,DC=bolaget,DC=se
2. Nummerprefix

Här anges de nummerprefix som skall läggas på vid synkronisering, på olika typer av nummer.

INSTÄLLNINGAR FÖR CMG DATABASE

CMG Database
Översikt av inställningar för CMG Database
1. Servernamn

Här anges namnet på servern som har CMG-databasen.

2. Databasnamn

Här fyller man i namnet på CMG-databasen som skall vara källa för synkroniseringen.

3. Användare

Det avändarnamn som skall användas för inloggning mot CMG-databasen.

4. Lösenord

Det lösenord som skall användas för inloggning mot CMG-databasen.

INSTÄLLNINGAR FÖR TELEPO

Telepo
Översikt av inställningar för Telepo
1. Endpoint

Adressen till den server som har User-API för Telepo.

2. Domän

Den domän i Tele2-växeln som skall synkas.

3. Användarnamn

Det användarnamn som används vid inloggning mot User-API.

4. Biljett

Det lösenord som används vid inloggning mot User-API. Används vid varje anrop mot User-API

INSTÄLLNINGAR FÖR XFLASHLINK (KALIX24)

1. Endpoint

Den adress som synkroniseringstjänsten skall ansluta mot.

2. Användarnamn

Det användarnamn som skall användas för inloggning mot XFlashLink.

3. Lösenord

Det lösenord som skall användas för inloggning mot XFlashLink.

ATTRIBUTMAPPNING

I attribut-rutnätet lägger man upp par av källattribut och destinationsattribut (telefonboksattribut), vilka resulterar i att värden för telefonboksposter i källan mappas till korrekt fält i destinationstelefonboken i Artvise.

För samtliga typer av telefonböcker, med undantag från Active Directory, är källattributfältet ett fritextfält. För Active Directory får man istället välja bland källattribut specifika för Active Directory från en lista.

Telefonboksattributen väljs bland ett urval i en lista, för samtliga telefonbokstyper. Förutom de flesta attribut på en telefonbokspost kan man även välja bland följande attribut:

Attribut Kan anges multipla gånger Beskrivning

Item.Keyword

Ja

Detta attribut kommer att mappas till sökord för de synkade telefonboksposterna.

Item.Organisation

Nej

Detta attribut kommer att mappas till de synkade telefonboksposternas organisation.

Number.Direct

Ja

Detta attribut kommer att skapa ett telefonnummer av typen Direktnummer för de synkade telefonboksposterna.

Number.Mobile

Ja

Detta attribut kommer att skapa ett telefonnummer av typen Mobilnummer för de synkade telefonboksposterna.

Number.Switchboard

Ja

Detta attribut kommer att skapa ett telefonnummer av typen Växelnummer för de synkade telefonboksposterna.

Number.Home

Ja

Detta attribut kommer att skapa ett telefonnummer av typen Hemnummer för de synkade telefonboksposterna.

Number.Fax

Ja

Detta attribut kommer att skapa ett telefonnummer av typen Faxnummer för de synkade telefonboksposterna.

Number.VoiceMail

Ja

Detta attribut kommer att skapa ett telefonnummer av typen Röstbrevlåda för de synkade telefonboksposterna.

Number.Other

Ja

Detta attribut kommer att skapa ett telefonnummer av typen Övrigt nummer för de synkade telefonboksposterna.

STANDARDATTRIBUT

Attribut som anges här importeras till telefonboken i Artvise om ingen annan mappning för dessa fält existerar

AD Attribut Fältnamn i telefonboken

givenName

Firstname

sn

Lastname

mail

Email

streetAddress

Address1

postalCode

Zip

l

City

co

Country

description

Comment

title

Title

mobile

Number.Mobile

telephoneNumber

Number.DirectNumber

CMG Attribut Fältnamn i telefonboken

f_name

Firstname

l_name

Lastname

mail

Email

cordless

Number.Mobile

telno

Number.DirectNumber

Nyckelord (sökord) importeras från tabellen subjdir, tabellen subj anger telefonbokpostens sökord.
Organisation importeras från tabellen depdir, tabellen dep anger telefonbokpostens organisationstillhörighet.
Aktiviteter synkas.

Informationen hämtas från API.

Telepo Attribut Fältnamn i telefonboken

contact.FirstName

Firstname

contact.LastName

Lastname

contact.VisitCard.Email

Email

contact.VisitCard.Street

Address1

contact.VisitCard.PCode

Zip

contact.VisitCard.Locality

City

contact.VisitCard.Country

Country

Telefonnummer importeras from contact.VisitCard.Numbers.
Nyckelord (sökord) kan importeras från contact.VisitCard.Fields genom att mappa ett field mot egenskapen "Item.Keyword".
Aktiviteter synkas.

Informationen pushas till Kalix24 via API

AD Attribut Fältnamn i telefonboken

contact.FirstName

Firstname

contact.LastName

Lastname

contact.Email

Email

contact.Address.Address

Address1

contact.Address.PostalCode

Zip

contact.Address.City

City

contact.Information

Comment

contact.Title

Title

contact.MainExtension

Number.DirectNumber

contact.MobileNumber

Number.Mobile

contact.FaxNumber

Number.FaxNumber

contact.HomeNumber

Number.Home

Aktiviteter synkas.

Linjestatus

Här skapar man konfigurationer för synkronisering av linjestatus. Dessa konfigurationer kommer sedan att användas av Tjänsten för Linjestatus för att kontrollera vilken status telefonlinjer i systemet har, dvs. huruvida de är upptagna (offhook), eller ej (onhook).

Linjestatus
Översikt över linjestatus
1. Skapa ny konfiguration

Med denna knapp skapar man en ny konfiguration för linjestatus.

2. Ta bort konfiguration

Denna knapp raderar den konfiguration som markerats i listan.

3. Konfigurationslista

Denna lista innehåller de konfigurationer som skapats för den aktuella kundgruppen.

För att redigera en befintlig konfiguration, dubbelklicka på konfigurationen i listan.
Skapa ny eller redigera befintlig konfiguration för linjestatus

Tjänsten för linjestatus har stöd för två typer av linjestatuskällor:

En del inställningar för linjestatuskonfiguration är gemensamma för bägge dessa typer.

Gemensamma inställningar
Översikt över gemensamma inställningar
1. Typ

Här väljer man den typ som linjestatuskonfigurationen skall ha, bland de typer som nämnts ovan.

2. Namn

Här anges ett lämpligt namn på linjestatuskonfigurationen.

3. Aktiv

Denna kryssruta måste vara ikryssad för att Tjänsten för linjestatus skall använda den aktuella konfigurationen för att kontrollera linjestatus.

CISCO

Cisco
Översikt av inställningar för Cisco
1. PBX-adress

Här anges adressen till Cisco-växeln.

2. Port

Här anges den port Tjänsten för linjestatus skall ansluta mot på Cisco-växeln.

3. LocalPort

Den port som skall användas för att lyssna. Standard är 5060.

4. Anknytning

Här anges den anknytning som skall användas för anslutning mot Cisco-växeln.

5. Lösenord

Här anges det lösenord som skall användas för anslutning mot Cisco-växeln.

6. Registrering krävs

Om Cisco-växeln kräver att anknytningar registrerar sig i växeln måste man kryssa i denna kryssruta.

7. Bevaka alt-nummer

Avgör huruvida kortnummer (anknytningar) skall övervakas eller ej.

8. Bevaka standardnummer

Avgöra huruvida fullständiga telefonnummer skall övervakas eller ej.

TOUCH

Touch
Översikt av inställningar för Touch
1. URL

Här anges adressen till webbtjänsten för Touch.

2. Användarnamn

Här anges det användarnamn som skall användas för inloggning mot webbtjänsten.

3. Lösenord

Här anges det lösenord som skall användas för inloggning mot webbtjänsten.