4.8. Område

Områden är en hierarkisk struktur i ärendehanteringen som kan användas för att representera olika områden, vilka kan vara fysiska områden eller mer abstrakta områden. Med andra ord är områden en form av kategorisering på ett ärende. Varje område kan, i de fall kartfunktionaliteten är aktiverad, ha en koppling till en fysisk plats via koordinater.
Det är möjligt att ändra vad områden kallas i användargränssnittet via en systemparameter. Detta kan vara användbart i de fall områden skall representera någonting annat än faktiska fysiska områden. Namnet på denna systemparameter är LocationLabelText och denna administreras under språk. Se kapitlet språk för mer information.
Administrationsgränssnitt för områden
Översikt över administrationsgränssnitt för områden
1. Skapa nytt område

Öppnar upp en ny dialog för att skapa ett nytt område. Se avsnittet administration av ett område nedan för mer information.

2. Radera valt område

Raderar det område som är valt i listan (se punkt 5). Användaren måste bekräfta detta innan det verkligen sker.

3. Uppdatera/ladda om lista över områden

Laddar om listan över områden.

4. Sökfält

Sökfältet används för att filtrera/söka i listan över områden. Filtreringen fungerar så att de områden som matchar sökordet visar, samt deras överliggande områden (ända upp till toppnivån).

5. Lista med trädvy över områden

Här listas de områden som finns uppsatta i systemet i en hierarkisk trädstruktur. Varje område kan därmed ha en eller flera underliggande områden som i sin tur kan ha underliggande områden. I teorin är det därmed möjligt att göra denna hierarki hur djup som helst, men rekommendationen är att hålla hierarkin relativt grund för att öka överskådligheten. Genom att dubbelklicka på ett område öppnas detta område upp för redigering i en ny dialog. Se avsnittet administration av ett område nedan för mer information.

Administration av ett område

I denna dialog administreras området. Då gränssnittet består av ett flertal flikar kommer dessa att redovisas med egna bilder nedan. Om det område som administreras har underliggande områden samt någonting angivet i SLA eller exkludera från inkorgar så kommer användaren, när området sparas, att få en fråga om dessa inställningar skall ärvas nedåt i områdeshierarkin.

Generella inställningar för ett område
Översikt över generella inställningar för ett område
1. Inställningsflikar

Dialogen innehåller tre flikar för inställningar, detta avsnitt behandlar den grundläggande inställningsfliken. För övriga flikar, se nedan.

2. Namn

Har anges områdets namn, exempelvis centrum. Detta är det namn som användarna kommer att se när de väljer område i exempelvis ärendekortet i Artvise Kundtjänst.

3. Kortnamn

Här anges områdets kortnamn. Ett lämpligt kortnamn består av två eller tre tecken.

4. Aktiv/inaktiv

Ett område kan sättas till aktivt eller inaktiv. Som standard är ett område aktivt och därmed valbart i ärendehanteringsstödet. Om ett område sätts till inaktivt så kommer det inte att gå att välja på exempelvis ärendekortet i Artvise Kundtjänst, men underliggande områden kommer att vara valbara så länge dessa är satta till aktiva. Om området centrum till exempel sätts som inaktivt och har de underliggande områdena torget samt storgatan så kommer det inte att vara möjligt att välja centrum i sig som område på ärendekortet i Artvise Kundtjänst, men torget samt storgatan kommer att vara valbara.

5. Överliggande område

Rullgardinsmenyn visar vilket område (om något) som är det område som ligger ovanför det aktuella området i hierarkin. Det är även möjligt att här ändra överliggande område i denna rullgardinsmeny om något område hamnat fel i strukturen.

6. Beskrivning

Här är det möjligt att ange en kort beskrivning av området. Beskrivningen är främst till för kortfattade beskrivningar i administrationssyfte. För en beskrivning som skall vara synlig för användarna i exempelvis Artvise Kundtjänst bör fliken information användas.

7. Flikar för övriga inställningar - SLA

Grunsinställningar innehåller två flikar för övriga inställningar. Den som syns i bilden listar de SLA som är kopplade till det aktuella området. För information om fliken exkludera från inkorgar, se nedan.

8. Ta bort markerad

Tar bort markerat SLA i listan över SLA.

9. Lägg till SLA

Öppnar upp en ny dialog där SLA kan väljas och kopplas till det aktuella området.

Fliken exkludera från inkorgar

Som standard är områden tillgängliga i alla inkorgar. Denna flik gör det möjligt att exkludera det aktuella området från en eller flera inkorgar.

Exkludera från inkorgar
Översikt över fliken exkludera från inkorgar
1. Sök inkorg

Sökfältet används för att söka fram inkorgar (på namn) där matchande inkorgar listas i listan över valbara inkorgar (punkt 2). Det är fullt möjligt att göra en sökning utan ett sökord, varvid alla tillgängliga inkorgar kommer att listas.

2. Lista över inkorgar

Här listas de inkorgar enligt sökresultatet (se punkt 1). En eller flera inkorgar är möjliga att välja i listan.

3. Knapprad

Den övre knappen lägger till de inkorgar som är valda i listan över inkorgar (punkt 2) i listan över valda inkorgar (punkt 4). Den undre knappen tar bort valda inkorgar från listan över valda inkorgar (punkt 4).

4. Valda inkorgar

Här listas de inkorgar där det aktuella området för närvarande är exkluderat från. En eller flera inkorgar är möjliga att välja i listan.

Fliken information

Fliken information kan användas för att ange en informationstext för det aktuella området. Denna informationstext är synlig för användare där områden går att söka fram och välja, exempelvis i ärendekortet i Artvise Kundtjänst. Informationstexten består av formaterad text, och kan därmed innehålla olika typsnitt, textfärger, ha text i fetstil och så vidare. Det är även fullt möjligt att infoga bilder i texten om detta skulle behövas.

Informationsfliken
Översikt över informationsfliken
1. Textredigeringskontroller

Denna del av dialogen visar de textredigeringskontroller som är tillgängliga för att redigera informationstexten. Undantaget är knappen spara som sparar det aktuella området till databasen.

2. Informationstextfält

Här anges informationstexten med det format och eventuella länkar och bilder som behövs för att göra informationstexten komplett.

Fliken karta

Fliken karta kan användas för att koppla ett område mot en fysisk plats med hjälp av koordinater.

För att fliken karta skall vara relevant måste kartfunktionaliteten vara aktiverad i systemet och korrekta API-nycklar för geocoding och maps måste finnas tillgängliga.
Fliken karta
Översikt över fliken karta
1. Karta

Här visas kartvyn. Exakt vad som visas när ett nytt område skapas beror på systemparametrarna MapLat samt MapLong där standardvärden för latitud samt longitud anges. Kartan har ett par olika lägen och funktioner där det går att växla mellan karta, satellit samt OSM. Karta visar Google Maps karta, satellit visar Google Maps satellitvy och OSM visar en kartvy från OpenStreetMaps. Observera att även om OpenStreetMaps är vald så är det Google Maps som används i grunden för kartpositionering.

2. Kartmarkör

Den flyttbara röda kartmarkören används för att ange exakt position för det aktuella området.

Fliken flikar
Administrera flikar
Översikt över fliken flikar

I detta gränssnitt administreras de flikar som skall visas på ärendekortet för ärenden med det aktuella området. Det är även möjligt att här ändra den ordning som flikar skall visas på enligt området, samt att ta bort flikar eller tidsbegränsa flikar så att de enbart är tillgängliga under ett visst tidsintervall.

1. Lägg till flik

Öppnar upp en ny dialog där en flik kan väljas och läggas till för ärendekort för ärenden med det aktuella området. Se dialog för att administrera och lägga till flikar nedan för mer information.

2. Ta bort flik

Tar bort den valda fliken från listan över flikar och därmed från området. Innan fliken tas bort så måste användaren bekräfta att detta skall ske.

3. Lista över flikar

Här listas de flikar som är tillagda till området. Kolumnen namn visar (som kolumnnamnet antyder) namnet på den aktuella fliken. Sorteringsordning visar ett nummer för den ordning som fliken skall sorteras i där ett lägre nummer innebär att fliken hamnar längre till vänster på ärendekortet. Från- och till-kolumnerna visar om fliken är tidsbegränsad. Det vill säga, om någon av dessa kolumner innehåller ett värde så kommer den aktuella fliken att enbart vara synlig och tillgänglig på ärendekortet mellan dessa datum. Kolumnen exkluderad visar om den aktuella fliken är exkluderad. Om fliken är satt som exkluderad så kommer den inte att visas på det aktuella ärendet när detta område är valt, oavsett om den vanligtvis skulle visas baserat på exempelvis inkorgens flikar.

Vid ett dubbelklick på en rad i listan öppnas en dialog där den aktuella flikens sorteringsordning samt eventuell tidsbegränsning manuellt kan redigeras. Se dialog för att administrera och lägga till flikar nedan för mer information.

Det kommer vanligtvis att finnas ett värde i från-kolumnen då från som standard sätts till dagens datum då en ny flik läggs till via dialogen för att lägga till nya flikar.
4. Ändra sorteringsordning

Dessa två knappar kan användas för att ändra sorteringsordningen på flikarna i listan. Knappen med en pil upp byter plats (och sorteringsordning) på den valda fliken och den flik som ligger ovanför. Fliken med en pil ned byter plats (och sorteringsordning) på den valda fliken och den flik som ligger under.

Notera att sorteringsordningen enbart gäller för området. Även om allt ser bra ut i denna vy så kan det vara så att sorteringsordningen sätts utifrån andra matchande kopplingar.
Dialog för att administrera och lägga till flikar
Administrationsdialog för flikar
Översikt över administrationsdialog för flikar

Dialogen administrera flik används både för att lägga till en ny flik samt för att redigera en existerande flik. När en existerande flik redigeras är det enbart möjligt att ändra sorteringsordning, samt under den period då fliken skall vara aktiv och om den skall vara exkluderande eller ej.

1. Fliknamn

Rullgardinsmenyn fliknamn används för att välja den flik som skall läggas till för ärenden i med det aktuella området. Redan valda flikar kommer inte att vara möjliga att välja (eftersom dessa redan är tillagda) och enbart flikar som är ämnade för ärendehantering kommer att vara möjliga att välja mellan.

2. Sorteringsordning

Numrärt värde för sorteringsordning. När dialogen öppnas för att lägga till en ny flik till området öppnas kommer sorteringsordningen alltid som standard att sättas till ett mer än den flik som redan har högst sorteringsordning bland de existerande flikarna kopplade till området.

3. Aktiv från

Från vilket datum fliken skall vara aktiv. Sätts som standard till dagens datum.

4. Aktiv till

Om kryssrutan aktiv till är ikryssad kommer det vara möjligt att sätta ett datum till vilket den aktuella fliken skall vara tillgänglig för ärenden med det aktuella området. Detta gör det möjligt att tidsbegränsa flikar om behov för detta skulle finnas.

5. Exkludera flik om vald

Om denna kryssruta är ikryssad så kommer den aktuella fliken att inte visas när området är satt på det aktuella ärendet. Detta gör det möjligt att exempelvis ha en flik som skall visas för alla ärenden i en viss inkorg, men när ett ärende där får det aktuella området så kommer fliken inte visas.

Relevanta systemparametrar

Områden har ett flertal relevanta systeminställningar som påverkar dess funktionalitet. Dessa systeminställningar finns antingen under språk eller systemparametrar beroende på om den aktuella systemparametern har stöd för flera språk eller inte.

Systemparameter Beskrivning

EnableLocations

Om områdeskontrollen skall vara aktiv i ärendekortet i Artvise Kundtjänst eller ej.

Locations_ShowRootItems

Om denna inställning är satt till true så kommer rot/toppnivåerna för områden inte att visas för användare.

Locations_UseSearchableDescription

Om denna inställning är satt till true så kommer sökning på områden även att söka i informationsfliken.

Locations_ShowExtendedInformation

???

CaseRequiresLocationOnClose

Om denna inställning är satt till true så kan inte ett ärende avslutas om inget område är valt.

CaseDiaryPlanItemsThatDoNotRequireLocationOnClose

Denna inställning är kopplad till CaseRequiresLocationOnClose och kan användas för att ange undantag till regeln om att ett ärende måste ha ett område för att kunna avslutas. Undantaget gäller för ärendetyper och anges i form av guid för de aktuella ärendetyperna separerade med ett komma.

LocationMandatoryInCaseForm

Avgör om område måste anges för att ett ärende skall kunna sparas.

ExcludeMandatoryLocationIfDiaryPlanGuid

Denna inställning är kopplad till LocationMandatoryInCaseForm och kan användas för att ange ett undantag till regeln om att ett ärende måste ha ett område för att kunna sparas. Undantaget gäller för ärendetyper och anges i form av guid för den aktuella ärendetypen.

DisableTreeViewInLocations

Om denna inställning är satt till true så kommer ärendekortet i Artvise Kundtjänst inte att ha stöd för snabbval av område via en trädvy i en rullgardinsmeny, utan användarna måste använda sökfunktionen.

LocationLabelText

Den rubrik som skall gälla för områden i exempelvis ärendekortet i Artvise Kundtjänst. Denna systemparameter har stöd för flera språk.

MapLat

Standardvärde för longitud i kartan.

MapLong

Standardvärde för latitud i kartan.

MapsAPIKey

Google Maps API-nyckel för kartan.

MapWebUrl

URL för kartan (vanligtvis hostas kartwebben på applikationsservern).

GeoCodingApiKey

Google API-nyckel för geocoding.