Felsökning

Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna som inkommer till Artvise Support för att ni snabbt och enkelt skall kunna åtgärda dessa utan att behöva avvakta återkoppling från oss.

Notifieringar

Varför får vi ingen e-postnotifieringar vid ny händelse eller tilldelning av handläggare i ett ärende?

Användarens inställningar

Börja med att kontrollera användarens inställningar för notifieringar. Ni finner dessa i desktopklienten under Arkiv > Inställningar > Användare, Inställningar för "Mina notifieringar".

Klienten igång

Om Artvise Kundtjänst är igång kommer inga e-postnotifieringar att skickas ut.

Klienten ej avslutad

Medarbetaren har ej avslutat Artvise Kundtjänst i samband med att man lämnat kontoret. Alternativt så har man bara stängt igen sin bärbara dator och ej avslutat applikationen.

Inkorrekt e-postadress

En felaktig eller felstavad e-postadress är inlagd på handläggaren.

Skräppost & Spam

E-postnotifieringen har felaktigt klassats som spam och kan finnas i handläggarens mapp för skräppost.

Vi har problem med att länken i mailet om nytt/tilldelat ärende i specialistwebben inte fungerar när handläggarna klickar på den.

Felaktig Länk

Länken i mallen är felaktig. Kontrollera att URL och bokmärket som används i notifieringsmallen.

Redan hanterat

Om specialistwebben öppnas men handläggaren kommer ej till ärendet beror det på att ärendet redan hanterats av en kollega, det har alltså avslutat eller att det flyttats till en inkorg som handläggaren saknar behörighet till.

Felaktig länk

Länken som skickas med i notifieringsmailet är helt enkelt felaktig. Kontrollera att mallen och bokmärket som används i notifieringsmallen är korrekt.

Artvise skickar ett mottagningsbevis till en adress där vi i sin tur får ett automatiskt svar från, vilket ännu en gång leder till att Artvise skickar ett mottagningsbevis. Så håller det på, det blir en rundgång helt enkelt. Hur kan vi spärra inkommande epost från denna adress?

E-postpostadressen

Ni kan logga in på den egna e-postadressen som läses in i Artvise på egen hand där lägga in inställningar för att spärra vissa adresser. Om ni av någon anledning inte vill göra detta finns även funktionallitet i Artvise, se nedan alternativ.

Stoppa inläsning

Man kan lägga till avsändaren i listan på e-postadresser som aldrig skall läsas in i Artvise. Då kommer ni aldrig kunna ta emot något i systemet från dem. Kontakta Artvise Support för hjälp med detta.

Stoppa mottagningsbevis

Lägga till avsändaren i listan på e-postadresser som inte skall få mottagningsbevis från Artvise. Då kommer ni fortsättningsvis kunna ta emot eventuella e-postmeddelande från dem i Artvise, men rundgången stoppas då inga autosvar skickas från eran sida. Kontakta Artvise Support för hjälp med detta.

Ärenden

När vi använder funktionen "Sök ärende" i systemet så hittar vi ärenden som inte har någon handläggare eller handlingar utöver Inkommande samtal men vi ser inte dessa i någon av våra inkorgar, var kommer dessa ifrån?

Contact Center

Alla telefonsamtal som kommer in i en kö med ärendehantering kommer per automatik att skapa ett ärende. Om samtalet sedan inte resulterar i en ärendehantring med en handläggare så kommer systemet att dölja dessa från vyn i inkorgarna för att inte skapa onödig oreda i systemet. Ni behöver inte göra något med dessa ärenden. Om önskar kan dessa städas bort löpande med automatik, för att beställa detta kontakta Artvise Support.

Varför skapas det upp ett nytt ärende trots att det finns ett ärendenummer med i rubriken på det inkommande e-postmeddelandet?

Avslutat ärende

Ett nytt ärende kommer skapas upp om det ursprungliga ärendet är avslutat för mer än 30 dagar sedan, då detta är standardvärdet för hur lång tid det kan passera innan ett ärende inte längre kan återöppnas automatiskt.

Hakparanteser [ ] saknas

Vanligt när man manuellt skrivit in ärendenumret i rubriken är att hakparanterna som omsluter ärendenumret saknas då man glömt att ta med dessa.

Flera ärendenummer

Ämnesraden kan innehålla flera ärendenummer.

Finns ej

Ärendenumret som finns i rubriken kommer ej från erat system. Det händer ibland att avsändaren av e-postmeddelande tidigare varit i kontakt med en annan organisation som också använder Artvise och man mail sedan vidare till er utan att först plocka bort det gamla ärendenumret.

Vi behöver lägga till en ny e-postadress för inläsning i Artvise, hur gör vi?

Support

Nya e-postadresser kan endast lägga till i systemet av Artvise tekniker. Er systemadministratör kan beställa koppling av en e-postadresser genom att skapa ett ärende i våran support portal.

Vi får in ärenden i Artvise som skapats upp av spam eller andra oönskade e-postmeddelanden. Hur kan vi skydda oss med dessa?

E-postpostadressen

Ni kan logga in på den egna e-postadressen som läses in i Artvise på egen hand där lägga in inställningar för att spärra vissa adresser. Om ni av någon anledning inte vill göra detta finns även funktionallitet i Artvise, se nedan alternativ.

Stoppa inläsning

Man kan lägga till avsändaren i listan på e-postadresser som aldrig skall läsas in i Artvise. Då kommer ni aldrig kunna ta emot något i systemet från dem. Kontakta Artvise Support för hjälp med detta.

Vi ser i händelsefliken att Servicekontot har återöppnat ett ärende, varför?

Handhavande

En handläggare har använt funktionen Återöppna > Återöppningsdatum på ärendet. Ett avslutat ärende kommer då att Återöppnas på den tid som angavs och konto som kör SLA-tjänsten på applikationsservern kommer anges som utförare.

Mallar

Hur kan vi påverka typsnittet och texterna i systemet?

Inställningar

Det går inte att ändra typsnittet eller storlek på texten som förekommer i själva systemklienten. Dock så kan man ändra detta i t.ex mallar och kunskapsposter. Man bör dock ha i åtanke att man använder sig av standardtypsnitt annars finns en risk att notifieringen eller e-postmeddelandet inte ser ut som du tänkte dig för den som tar emot det.

Distributionsnyckelord

Jag har lagt till nya distributionsnyckelord på en inkorg, men nya ärenden fördelas ändå inte dit trots att dem innehåller dessa nyckelord, varför?

Omstart av tjänst

För att förändringar av distributionsnyckelord på inkorgarna skall få genomslag så måste tjänsten MailImporter startas om.

Statistik

När jag tar ut statistik i rapporterna för månad A & B i ett spann så ser jag att det har avslutats totalt 10 stycken ärenden. Men när jag sedan tittar på månad A & B individuellt så har dem båda 6 avslutade ärenden under respektive period, borde då inte totalen vara 12 istället för 10?

Förväntad funktion

Rapportverktyget tittar efter ärenden vars Start Date ELLER Stop Date, som ligger inom den period som angivits. Så ärenden som har ett Start Date i Månad A och ett Stop Date i Månad B kommer förekomma i båda rapporterna när du tar ut dem individuellt. När du tar ut en rapport för Månad A och Månad B tillsammans så kommer dessa också givetvis att förekomma, och räknas givetvis bara en gång.

Länkar & Filer

När vi klickar på en fil eller länk i Artvise så öppnas den i Internet Explorer, hur kan vi öppna det i Chrome/Safari/Firefox istället?

Begränsningar

I Artvise finns ingen inställning för vilken program filer och länkar öppnas i. Generellt när du klicka på länkar i ett ärende eller en fil som ligger bifogad på en handling så används dem program som är standardinställda på din dator. Det finns dock ett fåtal undantag från detta, t.ex. i kunskapsbaser där vi använder oss av en kontroll som kallas WebView för att visa innehållet. Denna kontroll är inbyggd från Microsoft och använder sig därför av Internet Explorer. Från och med version 6.0 kommer vi använda en moderna version av denna kontroll som använder Microsoft Edge bakom kulisserna istället.

Processer

Ett e-postmeddelande som skickats av Processmotorn syns inte i det ärendet som triggade processen.

Förväntad funktion

Detta är per design då det e-postmeddelande som skickas från processmotorn inte nödvändigtvis skall bli en handling i ärendet. Om ni önskar att e-postmeddelandet skall skapa en handling i det ärende som triggade processen, så kan man lägga in en av era inläsningsadresser (t.ex info@kommun.se) som mottagare på det skapade mailet och inkludera ärendenummret i rubriken med hjälp ett bokmärke. E-postmeddelandet kommer då att läggas som en handling i ärendet när det läses in.

Inkorgar

En av våra användare har tillgång till inkorgar som de inte borde se. Vad beror detta på?

Konfiguration

Öppna upp inkorgen i Administrationsgränssnittet och kontrollera inkorgens egenskaper under fliken Behörigheter. Där kan du se alla grupper och de användare som har rättigheter kopplade på inkorgen, samt vilka specifika rättigheter de har på operationsnivå. När du identifierat vilken grupptillhörighet det är som ger användaren tillgång till Inkorgen kan du ta bort dem därifrån, alternativt ändra vilka operationer som den gruppen ger tillgång till.

Bokmärken

Vi har problem med att ett Bokmärke inte fungerar i en av de mallar vi använder oss av, vad kan detta bero på?

Felstavat

Vanligaste problemet är att man klippt och klistrat in bokmärket från ett annan plats där det är felstavat. Skriv in bokmärket manuellt och testa igen.

Felaktig syntax

Man har missat att stänga bokmärket ordentlig, vanligt när man har "bokmärk i bokmärken". Det saknas helt enkelt en "måsvinge" }. Dubbelkolla texten och kopiera gärna från annan mall där det fungerar eller hjälpportalen istället för att skriva in det.

Osynliga tecken

Beroende på vart man kopierar sin länk ifrån har vi ibland sett att det kommer med "osynliga" tecken mellan bokstäverna i bokmärket vilket gör att det inte fungerar. Du kan ibland "städa" bokmärket genom att först klistra in det i Notepad, sedan kopiera det igen där ifrån.

E-Tjänster

Jag har lagt till ett nytt Område i systemet men i våra E-tjänster som använder områdesintegrationskontrollen så finns det ändå inte att välja?

Cachelagring

Av prestandaskäl så cachelagrar vi denna information i E-tjänstewebben. Om standardinställningarna används i IIS kommer uppdatering ske automatiskt var 29:e timma. Om problematiken kvarstår längre än så används sannolikt inte standard inställningar och ni behöver då kontakta er IT avdelning så kan dem göra en omstart av applikationspoolen för webbsidan och förändringarna i Områden kommer att återspeglas omedelbart.

Undersökningar

Vi upplever att antalet undersökningar som skickats från Artvise till Brilliant inte överensstämmer med vad vi förväntar oss baserat på t.ex antalet ärenden eller telefonsamtal vi ser i rapporterna, vad kan detta bero på?

Det är av vikt att komma ihåg att i Artvise värld så handlar allting om ärenden. Detta innebär att kundundersökningar från Artvise perspektiv alltid är kopplade till ärenden. Det är således inte möjligt att skapa kundundersökningar för media som inte är kopplat till ett ärende i Artvise system, mer specifikt så sker detta i samband med att ett ärende avslutas eller fördelas i Artvise. Här följer några av de vanligast anledningarna till ett ärende som hanterats i Artvise inte genererat en undersökning till Brilliant och varför ni inte ser en "ett till ett" relation i antalet hanterade ärenden och genererade undersökningar.

Ingen matchande undersökning

För att ärendet skall kunna generera en undersökning så måste det först och främst matchar en av era aktiva publicerad undersökningar.

Redan kontaktad

En undersökning kan bara skickas till slutkund en gång per publicering av undersökningen. Det är väldigt vanligt att man publicerar undersökningar som sträcker sig över långa tidsperioder, ibland flera år. Vilket över tid leder till att färre och färre av ärendena genererar nya undersökningar på personen redan blivit kontaktad för uppföljning i samband med ett tidigare ärende.

Ärendetyp

Ärendets ärendetyp (direkt, eller ärvd från överliggande "förälder" i ärendetyps hierarkien) matchar ingen aktiv publicerad undersökning.

Exkluderad

Ärendet får inte ha en ärendekategori som är markerad att exkluderas från undersökning.

För kort

Samtalet måste ha levt upp till minsta tiden som är satt upp undersökningen.

Internt nummer

Samtalet kan ha exkluderats då det kom från ett vad Artvise ansåg vara ett internt nummer. Dvs. det finns och är direkt satt till internt i systemet, alternativ så faller det inom en nummerserie som finns uppsatt som intern.

Inställningar

Samtal kan ha exkluderats beroende på inställningar i undersökningen.

Vidarekopplat

Samtal som kopplats till annan kö kan ha exkluderats beroende på inställningar i undersökningen.