Telefonbok

Här administreras telefonböcker i systemet.

Telefonboksadministration
Översikt av användargränssnitt - Telefonboksadministration
1. Skapa ny telefonbokspost

Knapp som används för att skapa en ny telefonbokspost, se Skapa en ny eller redigera en telefonbokspost.

2. Radera telefonbokspost

Knapp som används för att radera den telefonbokspost som valts i listan.

3. Uppdatera listan

Knapp som används för att ladda om listan med telefonboksposter.

4. Exportera till Excel

Med denna knapp kan man exportera postlistan till Microsoft Excel-format.

5. Sökfält

Detta fält använder man för att söka efter telefonboksposter. Mer information om sökningar återfinns i detta avsnitt.

6. Sökordsfält

Detta fält använder man för att utföra sökordsbaserade sökningar. Mer information om dessa hittas här.

7. Redigera telefonbok

Denna knapp används för att redigera den telefonbok som valts i telefonbokslistan, se Skapa en ny eller redigera en telefonbok.

8. Skapa ny telefonbok

Denna knapp används för att skapa en ny telefonbok, se Skapa en ny eller redigera en telefonbok.

9. Radera telefonbok

Denna knapp används för att radera den telefonbok som valts i telefonbokslistan.

10. Uppdatera listan

Denna knapp används för att tvinga fram en uppdatering av telefonbokslistan.

11. Telefonbokslista

Denna knapp visar de telefonböcker som finns för den kundgrupper som valts i kundgruppslistan.

12. Kundsgruppslista

Denna lista innehåller de kundgrupper som administratören har skrivrättigheter på, och används för att filtrera telefonbokslistan. Om man i listan väljer Alla kundgrupper så kommer filtreringen ske på samtliga kundgrupper som man har skrivrättigheter på.

13. Utökade sökinställningar

Klicka på pilen för att fälla ned utökade sökinställningar. Här kan man även söka på förnamn, efternamn, titel, organisation och adress.

14. Sökresultat för telefonboksposter

Här visas de telefonboksposter som matchar den aktuella sökningen. Man kan dubbelklicka på en post för att redigera den, se Skapa en ny eller redigera en telefonbokspost.

15. Skapa en kopia av en telefonbokspost

Om man högerklickar på en telefonbokspost så kan man skapa en kopia av telefonboksposten. Den personliga informationen samt nummer kommer dock inte att kopieras.

Skapa en ny eller redigera en telefonbok

För att skapa en ny telefonbok fyller man i fälten och trycker på OK i dialogrutan.

Namn och kundgrupp måste anges.
Ny telefonbok
Översikt av dialogen för ny telefonbok
1. Namn

Här anges namnet på telefonboken. Namn måste anges.

2. Kundgrupp

Här väljer man den kundgrupp som telefonboken skall höra till. Kundgrupp måste väljas.

3. Utgående e-post

Här väljer man den e-postadress som skall vara avsändare när man skickar utgående e-post från telefonboken i Artvise Contact Center.

4 Utgående SMS

Här väljer man det SMS-nummer som skall användas när man skickar utgående SMS från telefonboken i Artvise Contact Center. Om inget nummer för utgående SMS anges så kommer systemet automatiskt att använda det SMS-nummer som är angivet för den inkorg som är satt som default för den aktuella användaren.

5. Synlig för slutanvändare

Denna kryssruta måste vara ikryssad för att telefonboken skall vara synlig i Artvise Contact Center.

6. Tillåt blanka söksträngar

Om denna kryssruta är ikryssad tillåts blanka söksträngar. Om den inte är ikryssad måste en söksträng anges vid sökningar i telefonboken i Artvise Contact Center.

7. Standard

Denna kryssruta anger om telefonboken är standardtelefonbok för kundgruppen.

En kundgrupp kan endast ha en standardtelefonbok. Om man kryssar i denna kryssruta på en telefonbok och en annan telefonbok är satt som standard så kommer standardtelefonboken att ändras till den aktuella telefonboken.
8. Sök automatiskt vid val av telefonbok

Denna kryssruta anger hurvida en sökning skall göras automatiskt så fort slutanvändaren växlar till telefonboken i Artvise Contact Center.

För att kunna aktivera denna inställning krävs även att kryssrutan Tillåt blanka söksträngar är ikryssad.
9. Inkludera i alla sökningar

Denna kryssruta anger hurvida denna telefonbok skall inkluderas även när man gör sökningar i andra telefonböcker. Detta används om man har flera separata telefonböcker men dessa har ett antal telefonboksposter som är gemensamma. Dessa poster placeras då i en gemensam telefonbok som har denna kryssruta ikryssad.

10. Underliggande telefonböcker

Om man har ett antal individuella telefonböcker så är det möjligt att skapa en som som innehåller felar av dessa. Ett exempel kan vara en kommun som har en telefonbok för själva kommunen och en telefonbok för det kommunala bostadsbolaget så kan man skapa en "Alla"-telefonbok som innehåller båda telefonböckerna.

phonebook underlying phonebooks

Kryssa i de telefonböcker som du önskar ska ingå.

Mallar

Mallar som kopplas till en telefonbok kommer att vara tillgängliga som snabbval när man skickar e-post eller SMS direkt från telefonboken i Artvise Contact Center.

11. Lägg till mall

Denna knapp används för att koppla existerande mallar till telefonboken. Se detta avsnitt för mer information.

12. Ta bort mall

Denna knapp används för att ta bort de kopplade mallar som valts i mallistan från telefonboken.

13. Mallista

Denna lista visar de mallar som kopplats till telefonboken.

Lägg till mall

Här söker man efter och väljer de mallar som skall kopplas till telefonboken.

Välj mall(ar)
Översikt av dialogen för att välja mallar
1. Malltyp

Med denna lista filtrerar man mallistan på typ av mall.

2. Kundgrupp

Med denna lista filtrerar man mallistan på kundgrupp.

3. Sökfält

Detta fält används för att söka på mallar med fritext.

4. Mallista

Genom att välja en eller fler mallar i denna lista och klicka på OK så kopplar man mallen till telefonboksposten. Detta innebär att mallen kommer att finnas tillgänglig direkt från telefonboken i Artvise Contact Center.

För mer information om mallar i Artvise system, se det separata kapitlet Mallar.

Skapa en ny eller redigera en telefonbokspost

Fönstret där man administrar en telefonbokspost är uppdelad i av ett antal flikar som vi beskriver nedan. Längst ned i fönstret finns kryssrutan Innehåller viktig information (1). Om man kryssar i denna så visas det ett utropstecken längst till höger på raden i sökresultat för telefonisten och detta används för att påkalla uppmärksamhet att det finns viktig information i någon av flikarna i.

Här ser man även när posten senast ändrades och av vem (2).

För att skapa en ny telefonbokspost fyller man i de fält man behöver och trycker på Spara (3) i dialogrutan.

phonebookitem bottomrow
För- och/eller efternamn på fliken Allmänt måste anges. I övrigt kan man ange enbart den information man behöver för telefonboksposten.
Redigering av en existerande post: Telefonbokens poster skapas ofta upp genom en synkronisering från något annat system. Om så är fallet så behöver du kontrollera med din installatör av Artvise Contact Center vilka fält som synkroniseras och om du vill redigera någon av dem så behöver du göra det i det andra systemet istället.
Fliken Allmänt
Allmänna inställningar
Översikt av allmänna inställningar
1. Förnamn

Förnamnet på telefonboksposten.

2. Efternamn

Efternamnet på telefonboksposten.

3. Fonetik - för-/efternamn

Knappar som används för att redigera listan över alternativa stavningar/matchningare på det valda namnet. I detta fönster gäller fonetiken endast för den aktuella telefonboksposten. Det finns även en global fonetik som gäller hela systemet. Den globala fonetiken lämpar sig bäst för generella stavningar som exempelvis Christer och Krister.

Den individuella kan man exempelvis använda om personen heter Birtgitta men ofta kallas för Gittan. Ett annat användningsområde är att om en person bytt efternamn. Om exempelvis Eva Johansson har gift sig och numera heter Falk i efternamn så kan man lägga in att för just denna person så ska Johansson kunna ge en matchning på Falk.

När man skapar en ny telefonbokspost så måste man först spara posten en gång för att knapparna Fonetik ska bli aktiva.
4. Titel

Telefonbokspostens titel.

5. Användare

Visar den användare som kopplats till telefonboksposten.

6. Välj användare

Knapp som medger val av användare att koppla till telefonboksposten.

7. Ny användare

Knapp som medger skapande av en ny användare att koppla till telefonboksposten.

8. Ta bort användare

Knapp som tar bort kopplingen mellan den valda användaren och telefonboksposten.

9. Profilbild

Här visas telefonbokspostens profilbild, förutsatt att en profilbild valts. Profilbilden kommer att synas både i Artvise Contact Center och Artvise Mobile.

10. Ny profilbild

Knapp för att välja en ny profilbild för telefonboksposten.

11. Ta bort profilbild

Knapp för att ta bort vald profilbild från telefonboksposten.

12. Telefonbok

Den telefonbok som telefonboksposten skall ligga i.

13. Postnummer

Vilken kundgrupp som posten tillhör.

14. Organisation

Här kan man söka efter och ställa in vilken organisation som telefonbokspost skall tillhöra.

15. Profil

Här ställer man in vilken profil som telefonboksposten hör till. För mer information om profiler, se detta avsnitt.

16 - 19. Adressfält

Adressfält för telefonboksposten.

20. Postnummer

Telefonbokspostens postnummer.

21. Ort

Telefonbokspostens postort.

22. Land

Telefonbokspostens land.

23. E-post

Telefonbokspostens e-postadress.

24. E-post extern

En alternativ e-post adress.

25. Giltighet från och med

Den här inställningen lämpar sig bra att använda när man exempelvis vill förbereda för en nyanställd som börjar sin tjänstgöring vid ett specifikt datum.

26. Giltighet till och med

Den här inställningen lämpar sig bra att använda när man exempelvis vill förbereda för att en persons tjänstgöring upphör.

Fliken Nummer
Nummer
1. Nummerlista

Denna lista visar de nummer som kopplats ihop med telefonboksposten. I listan kan man även med hjälp av kryssrutan längst till höger på varje nummerrad ställa in huruvida telefonboksposten skall räknas som nummerägare för numret. Ett givet nummer kan endast ha en nummerägare. Ett exempel på när man inte är nummerägare kan vara ett telefonnummer till en vaktmästarexpedition som har tre vaktmästare som delar på detta nummer. Om man har en post för vaktmästarexpeditionen så är den nummerägare. De tre vaktmästarna har också samma nummer, fast utan att vara nummerägare.

Om numret redan har en nummerägare som inte är den aktuella telefonboksposten kommer kryssrutan för nummerägare att vara inaktiverad. Detsamma gäller om numret har ett aktivt synkroniseringslås.
2. Lägg till befintligt nummer

Denna knapp öppnar ett dialogfönster där man kan söka fram ett befintligt nummer i systemet som man kan koppla till telefonboksposten.

Lägg till nummer

Använd sökfältet för att söka fram önskat nummer. Markerar sedan numret i listan och klicka på OK.

3. Ta bort

Knapp som tar bort kopplingen mellan det i listan valda numret och telefonboksposten.

Om man tar bort ett nummer från en telefonbokspost som är nummerägare till det aktuella numret så kommer nummerägare sättas till ingen för det aktuella numret.
4. Nytt nummer

Knapp som medger att man skapar ett nytt nummer i systemet och kopplar ihop det med den aktuella telefonboksposten.

För mer information om hur man skapar ett nytt nummer, se det separata avsnittet för det.

5. Redigera nummer

Knapp som medger redigering av numret som valts i listan. Dialogen som används är densamma som när man skapar ett nytt nummer.

6. Öppna anknytning

Knapp som medger öppning av anknytningen i växeln, funktionen kräver att hänvisningssystemet är konfigurerat. Normal så öppnas en anknytning genom att ta bort en befintlig aktivitet. Om Artvise och växeln ej är i synk så kan denna funktion användas för att öppna en anknytning som saknar aktivitet.

Fliken Sökord
Sökord
1. Visa sökord i mobilt gränssnitt

Avgör om sökorden ska visas i Artvise Mobile.

2. Synkronisera sökord till extern part

Avgör om även sökorden ska synkroniseras till tredjepartssystem.

3. Sökordslista

En lista som innehåller de sökord som kopplats samman med telefonboksposten. Sökord kan sedan användas när en användare söker i telefonboken från klientprogrammet.

4. Lägg till sökord

Denna knapp öppnad dialogen som används för att koppla sökord som redan finns i systemet till den aktuella telefonboksposten.

Lägg till sökord

Välj ett eller fler sökord från listan och klickar på OK.

5. Ta bort sökord

Knapp som används för att ta bort kopplingen mellan telefonboksposten, och det i listanvalda sökordet.

6. Nytt sökord

Denna knapp som används för att skapa ett helt nytt sökord, och sedan koppla samman det med den aktuella telefonboksposten.

Nytt sökord

Skrive in sökordet du vill skapa och koppla till telefonboksposten. Kryssrutan måste man kryssa i om man vill att den Automatiska telefonisten skall kunna förstå sökordet. Klicka sedan på OK.

För mer information om sökord för telefonboksposter se det separata avsnittet Sökord.
Fliken Ärendetyper

Här kan man knyta en eller flera ärendetyper till telefonboksposten. När agenten har ett ärendekort uppe och väljer ärendetyp så kommer systemet automatiskt att göra en sökning i telefonboken och visa alla poster som har den valda ärendetypen knuten till sig.

Sökningen kommer inte att ske om ärendetypen sätts automatiskt av systemet utan endast om agenten gör det manuellt.
Ärendetyper
1. Ärendetypslista

Lista över de ärendetyper som sammankopplats med telefonboksposten.

2. Lägg till

Knapp för att koppla telefonboksposten till befintliga ärendetyper.

3. Ta bort

Knapp för att ta bort kopplingen mellan telefonboksposten och den i listan valda ärendetypen.

Lägga till ärendetyper till telefonboksposten

Klicka på knappen Lägg till för att öppna fönstret för att söka efter ärendetyp.

Sök ärendetyper
1. Sökfält

Detta fält används för att söka efter ärendetyper baserat på namn. En tom söksträng resultrerar i att alla ärendetyper som matchar vald kundgrupp visas i listan.

2. Kundgruppslista

Denna lista används för att filtrera ärendetyper på baserat på kundgrupp. De kundgrupper som finns att välja i listan är de som administratören har läsrättigheter på.

3. Ärendetypslista

I denna lista visas sökresultatet. Man kan välja en eller flera ärendetyper i listan och sedan koppla dessa mot telefonboksposten genom att klicka OK.

Fliken Informationsrader

Informationsrader används ännu inte utan är en förberedelse inför en kommande funktion till Artvise 9.0. Med denna kommer man att kunna knyta en mängd olika informationsrader till en telefonbokspost som exempelvis öppettider, länkar till webbsidor, informationstext, länkar till andra telefonboksposter samt köer.

Informationsrader
Fliken Röstbrevlåda & Aktiviteter

Inställningarna för röstbrevlåda och aktiviteter avser i huvudsak när dessa funktioner ligger i Artvise-systemet. Om dessa istället hanteras i ett annat system så kommer de flesta inställningar istället att göras där.

Röstbrevlåda & Aktiviteter
1. Aktivera

Med denna kryssruta ikryssad aktiverar man aktiviteter för denna telefonbokspost. Detta innebär att telefonboksposten kan vidarekopplas från Artvise Contact Center och Artvise Mobile, samt via telefonen.

2. Aktivera val till telefonist

Med denna kryssruta ikryssad får de som eftersöker personen som telefonboksposten hör till valet att bli kopplad till telefonisten (växeln) när personen är upptagen, har en aktivitet eller inte svarar.

3. Vidarekoppla direkt till röstbrevlåda

Med denna kryssruta ikryssad kommer ingen information om aktiviteten att läsas upp för inringaren, utan denne blir direkt kopplad till den eftersöktes röstbrevlåda.

4. Aktivera röstbrevlåda

Denna kryssruta måste vara ikryssad för att funktionalitet för röstbrevlåda skall vara aktiverat.

5. Typ av röstbrevlåda

Här väljer man den typ av röstbrevlåda som skall användas.

6. Aktivera inspelning

Denna kryssruta måste kryssas i för att det ska vara möjligt att lämna meddelanden i röstbrevlådan. Gäller endast Artvise Voicemail.

7. Notifieringsalternativ för nya meddelanden

Här ställer man in hur ägaren av röstbrevlådan skall notifieras när ett nytt meddelande spelats in. Gäller endast Artvise Voicemail.

8. PIN-kod

Här anges den personliga PIN-koden för telefonbokspostens röstbrevlåda. Gäller endast Artvise Voicemail.

9. Synkronisera kalender

Status på denna kryssruta avgör huruvida kalendern skall synkas för den aktuella telefonboksposten. Det gäller endast om telefonboksposten synkats in med en telefonbokssynk.

10. Aktivera för automatisk telefonist

Denna kryssruta måste vara ikryssad för att telefonboksposten skall kunna hittas och kopplas till, av den automatiska telefonisten.

Om denna kryssruta är ikryssad bör man se till att även kryssrutan 'Generera ljudfiler' är ikryssad, pga. att den Automatiska telefonisten använder ljudfiler för för- och efternamn för att presentera den som eftersöks.
11. Generera ljudfiler

Med denna kryssruta ikryssad kommer ljudfiler för telefonboksposten för-, efternamn och titel att skapas automatiskt med hjälp av "Text-Till-Tal".

12. Ljudfil för namn

Här kan man välja en ljudfil för namn som används av exempelvis talad hänvisning. Denna kan man endast välja om Generera ljudfiler inte är ikryssad.

13. Språk

Det språk som telefonboksposten skall använda. Detta kommer att påverka språket på de ljudfiler som används när personen som äger telefonboksposten t.ex. ringer sin röstbrevlåda.

14. Redigera arbetstider

Genom att klicka på denna knapp så öppnas ett fönster där man kan redigera telefonbokspostens arbetstider.

phonebookitem workschedule

Genom att dubbelklicka på en arbetstid i kalendervyn så öppnas ett nytt fönster där man kan ändra den för en eller flera veckor.

phonebookitem workschedule change
Om man använder inställningen Inget slutdatum för ändringen av arbetstid så kommer systemet att generera upp nya arbetstider för tre månad framåt i tiden. Systemet kommer sedan periodiskt att förlänga dessa.
15. Redigera aktivitetsinställningar

Genom att klicka på denna knapp är det möjligt att administrera diverse regler för olika aktivitetstyper för telefonnummer där den aktuella telefonboksposten är nummerägare. Observera att aktiviteter måste vara aktiverade för att denna knapp skall vara tillgänglig.

För mer information om gränssnittet för administration av dessa regler, se Administrera aktivitetsinställningar nedan.

Innan man administrerar regler för aktivitetstyper är det viktigt att man sparar den aktuella telefonboksposten.
Fliken Besökssystem
Besökssystem
1. Aktivera för besökssystem

Med denna kryssruta ikryssad kommer telefonboksposten vara tillgänglig för att ta emot besök från Besökssystemet.

2. Besökare kan se profilbilden

Med denna kryssruta ikryssad kan besökare till besökssystemet se profilbilden på den de skall besöka.

3. Notifieringsalternativ

Hur personen som representeras av telefonboksposten skall notifieras vid besök.

4. Kontor

Det kontor som telefonboksposten hör till.

Fliken kommentarer

Kommentarer är fritextfält med information om telefonboksposten. Dessa är endast läsbar för de agenter/telefonister som kör Artvise Contact Center.

Intern kommentar
1. Kommentar

Här kan man ange en kommentar för telefonboksposten. Denna används för information som inte ändras så ofta.

2. Visa kommentar i mobilwebb

Med denna kryssruta ikryssad så kommer kommentarsfältet även att visas på telefonboksposten i Artvise Mobile.

3. Intern kommentar

Den interna kommentaren sär tänkt att användas för information av lite mer tillfällig karraktär.

4. Datumkontroller

Datumkontrollerna kan användas för att göra anteckningen giltig bara under en viss tid, eller från och med ett visst datum. När en anteckning inte längre är giltig visas den inte längre för användare som granskar telefonboksposten i Artvise Contact Center.

Fliken Övrigt

Telefonboken har stöd upp till 10 stycken egendefinierade informationsfält som kallas för övrigt-fält. På denna flik kan du redigera innehållet i dessa fält.

Intern kommentar

Övrigt-fälten konfigurerar man under noden Språk i administrationen.

Sökningar

Fritextsökningar

För att söka på fritext skriver man in text i sökfältet och trycker Enter. Sökningen utförs på:

  • Förnamn

  • Efternamn

  • Titel

  • Organisation

  • Nummer

Fältbaserade sökningar

Genom att använda sig av kommatecken kan man utföra mer avancerade sökningar. Beroende hur man skriver kan man då söka på kombinationer av: förnamn, efternamn, titel, organisation, samt adress.

När man söker på detta vis så kommer systemet även att hitta poster som har alternativa stavningar på för- och efternamn.

Några exempel:

Sökning på förnamn
Barry,
Sökning på efternamn
,Bengtsson
Sökning på för- och efternamn
Barry,Bengtsson
Sökning på titel
,,Vaktmästare
Sökning på förnamn och titel
Barry,,Vaktmästare
Sökning på organisation
,,,Huvudorganisationen
Sökning på adress
,,,,Storgatan 4
Sökning på sökord

Genom att använda sig av sökordsfältet kan man söka efter telefonboksposter med hjälp av sökord som kopplats telefonboksposterna. Det är möjligt att söka efter ett eller flera sökord samtidigt.

Det är fullt möjligt att kombinera fritextsökningar eller fältbaserade sökningar med sökordssökningar.

Fonetik

Fonetik används i systemet för att underlätta för telefonisten att söka fram en person med ett viss namn utan att veta den exakta stavningen så att exempelvis en sökning på efternamnet Andersson även kan ge träff på personer med efternamnet Anderzon.

Fonetik
Översikt av fonetiken

Från denna vy administreras gemensam fonetik. Ändringar i denna lista påverkar alla i telefonboken som har akuellt för- eller efternamn.

1. Skapa nytt namn

Klicka på denna knapp så öppnas ett dialogfönster där du kan ange namnet och dess alternativa stavningar.

phonebook createphonetic

I fältet Namn skriver du in det normala namnet. Klicka på raden Klicka här för att lägga till rad för att lägga till en ny alternativ stavning. I listan nedanför ser du de alternativa stavningar som lagts till. Du kan även högerklicka på en rad i listan för att Editera eller Ta bort en alternativ stavning.

2. Ta bort namn

Denna knapp används för att radera det i listan markerade namnet.

3. Uppdatera sökresltatet

Denna knapp används för att uppdatera sökresultatet.

4. Sökfält

Sökfältet används för att söka efter namn. Sökningen sker på hela eller delar namnet och dess befintliga fonetik

5. Förnamn

I denna flik hanteras fonetiken för förnamn. Dubbelklicka på en rad i sökresultatet för att redigera fonetiken för det aktuella förnamnet.

6. Efternamn

I denna flik hanteras fonetiken för efternamn. Dubbelklicka på en rad i sökresultatet för att redigera fonetiken för det aktuella efternamnet.

Nummer

Nummerlista
Översikt av nummerlistan
1. Skapa nytt nummer

Denna knapp används för att skapa ett nytt nummer.

2. Redigera nummer

Denna knapp används för att redigera det nummer som valts i listan.

3. Ta bort nummer

Denna knapp används för att radera det i listan markerade numret.

4. Exportera till Excel

Med denna knapp kan man exportera nummerlistan till Excel.

5. Sökfält

Sökfältet används för att söka efter nummer. Sökningen sker på hela eller delar av numret, samt:

  • Visningsnamn

  • Kostnadsställe

  • Abbonemangsform

  • Beskrivning

  • Intern notering

6. Nummerlista

Denna lista innehåller de nummer som matchar söksträngen.

Skapa ett nytt eller redigera ett befintligt nummer

I denna dialogruta skapar man ett nytt, eller redigerar ett befintligt, nummer.

Skapa eller redigera nummer
Översikt över dialogen för att skapa eller redigera nummer
1. Nummer

Här anges numret. Ett nummer i systemet är unikt, dvs. man kan inte ha flera likadana nummer.

2. Anknytning

Här anges en alternativ anknytning för numret. Denna kan inte vara detsamma som numret.

3. Visningsnamn

Här anges ett visningsnamn för numret. Visas i listor och annat i Artvise Contact Center.

4. Mex

Måste anges om externa röstbrevlådor skall nyttjas.

5. Beskrivning

En valfri beskrivning av numret. Visas i listor och annat i Artvise Contact Center.

6. Typ

I denna lista väljer man av vilken typ numret är.

7. Kostnadsställe

Valfri information om kostnadsställe anges här.

8. Abonnemangsform

Valfri information om abonnemangsform anges här.

9. Intern notering

Här kan man ange en valfri intern notering.

10. Hemligt nummer

Med denna kryssruta ställer man in huruvida numret är hemligt eller ej.

11. Internt nummer

Med denna kryssruta ställer man in huruvida numret är ett internt nummer eller ej. Detta kommer att påverka bland annat hur samtal kopplas.

12. Synligt nummer

Med denna kryssruta ställer man huruvida numret skall synas i telefonboken i Artvise Contact Center eller ej.

13. Övervaka linjestatus

Denna kryssruta måste vara ikryssad för att systemet skall kunna kontrollera linjestatus på numret.

14. Hämta nummerinformation vid inkommande samtal

Med denna kryssruta ikryssad så kommer, när detta nummer ringer in, namnet från telefonboksposten som är nummerägare på numret att hämtas och visas i Artvise Contact Center.

15. Synkroniseringslås

Med denna kryssruta ikryssad så kommer ingen metadata att skrivas över när numret synkroniseras, samt att nummerägare ej kommer att vara möjligt att ändra.

Profiler

Användningsområdet för profiler på telefonboksposter är att påverka sorteringsordningen, dölja telefonboksposter i vissa lägen, samt färger i sökresultatet i Artvise Contact Center.

Detta är användbart när man t.ex. vill att ett visst nummer alltid skall hamna överst i sökresultatet när man söker i telefonboken i Artvise Contact Center.

Systemet kommer alltid att innehålla en standardprofil. Detta är den profil som används för telefonboksposter som saknar profilinställning.

Standardprofilen är inte redigeringsbar.
Profiler
Översikt av profillistan
1. Skapa ny profil

Här klickar man för att skapa en ny profil.

2. Radera profil

Här klickar man för att radera den profil som valts i profillistan.

Om man raderar en profil så kommer alla telefonboksposter som kopplats mot profilen att flyttas automatiskt till standardprofilen.
Det är inte möjligt att radera den ej redigeringsbara standardprofilen.
3. Uppdateringsknapp

Denna knapp används för att uppdatera profillistan. Uppdateringen tar hänsyn till söktexten i sökfältet.

4. Sökfält

Detta fält kan användas för att söka efter specifika profiler.

5. Profillistan

Denna lista visar de profiler som matchar söksträngen.

Skapa en ny eller redigera en befintlig profil
Profildialogen
Översikt av profildialogen
1. Namn

Här anges namn på profilen. Ett namn krävs.

2. Beskrivning

Här kan man ange en valfri beskrivning av profilen.

3. Färg på teckensnitt

Här ställer man in med vilken textfärg telefonboksposter med denna profil skall visas när man söker i Artvise Contact Center.

4. Färg på bakgrund

Här ställer man in med vilken bakgrundsfärg telefonboksposter med denna profil skall visas när man söker i Artvise Contact Center.

5. Sorteringsordning

Här ställer man in sorteringsordningen. Ju högre sorteringsordningsvärde, desto tidigare kommer telefonboksposter med denna profil att visas i sökresultat.

6. Visa för telefonist

Med denna kryssruta ikryssad så kommer telefonboksposter, som har denna profil, att inkluderas i sökresultat i Artvise Contact Center. Om rutan istället är urkryssad kommer telefonboksposterna inte att finnas tillgängliga i telefonboken i Artvise Contact Center.

7. Visa i Artvise Mobile

Med denna kryssruta ikryssad så kommer telefonboksposter, som har denna profil, att inkluderas i sökresultat i Artvise Mobile. Om rutan istället är urkryssad kommer telefonboksposterna inte att finnas tillgängliga i telefonboken i Artvise Mobile.

Sökord

Sökord är en slags nyckelord som kan kopplas till en eller flera telefonboksposter och sedan användas vid sökningar i en telefonbok.

Sökordslista
Översikt över sökordslistan
1. Skapa sökord

Denna knapp används när man vill skapa ett nytt sökord.

2. Redigera sökord

Denna knapp används när man vill redigera ett befintligt sökord som valts i sökordslistan.

3. Radera sökord

Denna knapp används när man vill radera de sökord som valts i sökordslistan.

4. Sökfält

Detta fält används till att söka efter sökord.

5. Kundgrupp

Denna rullgardinsmeny används för att filtrera sökresultatet på kundgrupp. Om en specifik kundgrupp valts i menyn och man skapar ett nytt sökord, så kommer sökordets kundgrupp att var förinställd till den valda kundgruppen.

6. Sökordslista

Denna lista innehåller de sökord som finns i systemet, baserat på den angivna söksträngen.

Om ingen söksträng angivits visas alla sökord i systemet.
Skapa ett nytt eller redigera ett befintligt sökord

Här skapar man ett nytt eller redigerar ett befintligt sökord. Man kan även koppla en eller flera telefonboksposter mot sökordet i denna dialogruta.

Skapa eller redigera sökord
Översikt av dialogrutan för att skapa eller redigera sökord
1. Sökord

Här anges själva sökordet.

Ett sökord är unikt och systemet kommer inte att tillåta dubletter av sökord.
2. Aktivera för automatisk telefonist

Denna ruta måste vara ikryssad för att den Automatiska telefonisten skall kunna förstå sökordet.

3. Kundgrupp

Här ställer man in till vilken kundgrupp sökordet skall höra.

4. Kopplingslista

Denna lista innehåller de telefonboksposter som kopplats mot det aktuella sökordet.

5. Lägg till koppling

Denna knapp används till att lägga till nya kopplingar mot telefonboksposter.

6. Ta bort koppling

Denna knapp används för att ta bort de valda telefonboksposterna från kopplingslistan.

Lägga till kopplingar mot telefonboksposter

För att koppla sökordet mot en eller flera telefonboksposter söker man reda på dem, markerar dem i listan och klickar på Lägg till.

Skapa koppling
Översikt av dialogrutan för att koppla sökordet mot telefonboksposter
1. Telefonbokslista

Här väljer man den telefonbok man vill söka efter telefonboksposter i.

2. Sökfält

Här söker man efter telefonboksposter. Sökningen sker på

  • Förnamn

  • Efternamn

  • Titel

  • Organisation

3. Sökresultat

I denna lista väljer man de telefonboksposter man vill koppla sökordet mot.

Administrera aktivitetsinställningar

Redigera aktivitetsinställningar
Översikt över dialog för administration av aktivitetsinställningar för en telefonbokspost
1. Aktivitetstyp

Denna rullgardinsmeny listar de aktivitetstyper som är tillgängliga för den aktuella telefonboksposten. Notera att aktivitetstyper som redan har aktiva regler inte kommer att listas i menyn.

2. Externt svarsställe

I denna textruta är det möjligt att ange ett nummer till ett externt svarsställe som skall vara tillgängligt när någon ringer in till telefonbokspostens anknytning och den är vidarekopplad med den aktuella aktivitetstypen.

Notera att externt svarsställe enbart är aktivt om kryssrutan aktivera externt svarsställe är ikryssad.
3. Aktivera telefonist

Denna kryssruta avgör om valet telefonist skall vara tillgängligt när någon ringer in till telefonbokspostens anknytning och den är vidarekopplad med den aktuella aktivitetstypen.

4. Aktivera röstbrevlåda

Denna kryssruta avgör om valet röstbrevlåda skall vara tillgängligt när någon ringer in till telefonbokspostens anknytning och den är vidarekopplad med den aktuella aktivitetstypen.

Aktivera telefonist samt aktivera röstbrevlåda kommer enbart att vara tillgängligt om den aktuella telefonboksposten har stöd för detta. Om telefonboksposten inte har vare sig telefonist eller röstbrevlåda aktiverat så kommer dessa två kryssrutor att vara utgråade och går därmed inte att kryssa för.
5. Aktivera externt svarsställe

Denna kryssruta avgör om valet externt svarsställe skall vara tillgängligt när någon ringer in till telefonbokspostens anknytning och den är vidarekopplad med den aktuella aktivitetstypen.

6. Lägg till aktivitetstyp

Denna knapp skapar och lägger till en ny aktivitetstyp i listan över aktiva regler för aktivitetstyper, baserat på de inställningar som gjorts.

7. Lista över aktiva regler för aktivitetstyper

Här listas de regler för aktivitetstyper som lagts till för den aktuella telefonboksposten. Det är möjligt att redigera alla kolumner förutom aktivitetstypen. Vill man göra en ny regel för en ny typ av aktivitet bör man således istället lägga till en ny.

För att ta bort en regel som lagts till använder man knappen med det röda krysset som är placerad i den högra kanten på varje rad.

8. Spara

Sparar ändringar som har gjorts, exempelvis ändringar i listan, bortplockade destinationer och nya destinationer. Dialogen stängs därefter.

Ändringar som gjorts sparas direkt till databasen när man klickar på Spara, och det krävs således inte att man även sparar telefonboksposten för att ändringar som gjorts gällande aktivitetstyper skall bli gällande.
9. Avbryt

Stänger dialogrutan utan att ändringar sparas.