Profilkontroll - Fastighet
Hjälp > E-tjänstebyggaren > 4. Lägg till kontroller i din e-tjänst > Profilkontroll - Fastighet

 

Se även filmen, den hittar du här 

 

Genom att dra ut profilkontrollen "Fastighet" i en e-tjänst så skapar vi möjligheten att fylla i fält med automatik.

Vi kan använda oss av kontrollen för att hämta den information kring fastigheter som finns i användarens profil.  Informationen används sedan för att fylla i fält gällande fastighet i e-tjänsten.

 

Om användarens profil innehåller flera fastigheter

Då kommer användaren att få sökförslag(autocomplete) när man börjar skriva in fastighetsbeckningen i fältet. När en fastighet i listan blir vald, då fylls resterande fält gällande fastigheten i e-tjänsten i med automatik.

 

Koppla kontroller i e-tjänsten till profilen

När kontrollen finns i e-tjänsten kan vi via kontrollens egenskaper välja "Kopplade kontroller". Dialogen nedan öppnas och vi kan enkelt välja vilka fält som vi vill fylla i e-tjänsten.

Till vänster i dialogen ser vi dom fält som finns i profilen och till höger ser vi vilka fält i e-tjänsten som ska fyllas med informationen från profilen. Fälten kan kopplas via Kontrollnamn eller ID (bäst är att använda kontrollnamn för att förenkla kopering mellan olika e-tjänster).

Om vi nu vill koppla adress på inloggad användares fastighet till ett fält i e-tjänsten behöver vi bara klicka på raden för Address_Address och ange kontrollnamn eller id i textfältet, klicka sedan på "uppdatera koppling". När en kund/medborgare startar e-tjänsten som inloggad, då kommer fältet för fastighetens adress att var ifyllt från användarens profil.