Roller
Hjälp > E-tjänstebyggaren > 11. Administrera Artvise e-Tjänst > Roller och menyer > Roller

Roller

 

Film som bekriver roller och menyer hittar du här

 

Administratören kan lägga till och ta bort roller som sedan kan användas i etjänsteportalens för att anpassa innehåll och navigering efter vald roll.

Det finns en fördefinierad standardroll med två menyer innehållande fördefinierade menyalternativ. Genom att redigera standardrollen kan administratören bland annat välja vilka menyalterntiv som ska vara synliga i menyerna.

Standardrollen är den roll en besökare som inte är inloggad antar.

Efter inloggning finns möjlighet för besökaren att aktivera fler roller om administratören valt att skapa sådana.

Besöksroller - översikt
1. Skapa ny roll

Med denna knapp skapar man en ny roll.

Den nya rollen skapas som en kopia av standardrollen med avseende på valda menyalternativ och flikar på profilsidan.
2. Radera vald roll

Med denna knapp raderas vald roll.

Radering är permanent. Det går inte att återställa en raderad roll.
Dialogruta visas där administratör måste bekräfta permanent radering.
Om det finns användarprofiler skapade för den valda rollen informeras administratör särskilt om detta.
3. Uppdatera listan med roller

Med denna knapp uppdateras listan med roller genom att de hämtas på nytt från databasen.

4. Filtrera menyalternativ

Genom att skriva in text och sedan trycka på enter eller sökikonen filtreras innehållet i listan.

Redigera befintlig roll

Redigeringsläget nås genom att dubbelklicka på en roll.
Användargränssnittet för redigering är detsamma som används för att skapa ny roll.

Skapa ny roll

Vid redigering av roller anger administratören vilken benämning rollen ska ha samt om den ska ha en beskrivande text och eventuellt bara vara tillgänglig för vissa inloggade användare.

Administratören väljer här även vilka menyalternativ som ska visas i huvudmenyn respektive användarmenyn för rollen samt om någon flik på profilsidan ska vara dold.

Skapa ny roll
1. Rollnamn

Rollens namn, visas för besökaren när denne ska hantera sina roller.

2. Beskrivning

Beskrivning av rollen. Denna beskrivning kommer att visas för besökaren när denne ska hantera sina roller. Beskrivningen kan alltså beskriva för besökaren vilket syfte rollen har.

3. Attribut som krävs för att skapa rollen

Om man vill att bara vissa besökare ska kunna aktivera en roll finns möjlighet att begränsa det här. Vid inloggning med SAML innehåller inloggningsbiljetten ett antal attribut. Här kan man ange namn på attribut som måste finnas och ha ett värde i inloggningsbiljetten. Detta får då som effekt att det bara går att aktivera rollen för de användare vars inloggningsbiljett innehåller attributet med det givna namnet och attributet har ett värde.

Exempel som kräver attributet "username" där värdet på "username" inte får vara tomt:
username;

Det går även att ställa krav på att innehållet i attributet ska innehålla något av ett eller flera definierade värden. Dessa möjliga värden separeras då med tecknet "|". För att använda wildcard i matchningen används "*".

Exempel som kräver attributen "username" och "department" där
värdet på "username" måste börja med "internal\" eller "trusted\"
och
värdet på "department" måste börja med "kultur" eller sluta med "fritid":
username=domain*|trusted*;department=kultur*|*fritid

För att detta ska fungera måste man konfigurera sin idp så att den fyller attributet för de användare som ska ha det enligt ett regelverk som man sätter upp med sin idp.

4. Användarmeny

Här väljer administratören vilka menyalternativ som ska visas och i vilken ordning de ska visas i rollens användarmeny.

Användarmenyn visas bara när besökaren är inloggad på etjänsteportalen.
4.1. Tillgängliga menyalternativ

Lista över de menyalternativ som finns att tillgå för att läggas till i rollens användarmeny.

4.2. Valda menyalternativ

Lista över de menyalternativ som kommer att visas i rollens användarmeny.

4.3. Lägg till menyalternativ

Flyttar det menyalternativ som är markerat från listan av tillgängliga menyalternativ till listan av valda menyalternativ.

4.4. Ta bort menyalternativ

Flyttar det menyalternativ som är markerat från listan av valda menyalternativ till listan av tillgängliga menyalternativ.

4.5. Sorteringsordning

Sorteringsordningen styr i vilken ordning menyalternativen visas på etjänsteportalen. Den påverkar inte ordningen som menyalternativen visas i administrationsvyn.

4.5.1 Bokstavsordning (A-Ö)

Menyalternativen sorteras på menytexten i bokstavsordning.

4.5.2. Manuell (Drag och släpp för att ändra ordning)

Menyalternativen visas i den ordning som administratören anger i administrationsvyn. För att flytta ett menyalternativ används drag och släpp.

5. Huvudmeny

Här väljer administratören vilka menyalternativ som ska visas och i vilken ordning de ska visas i rollens användarmeny.

5.1. Tillgängliga menyalternativ

Lista över de menyalternativ som finns att tillgå för att läggas till i rollens användarmeny.

5.2. Valda menyalternativ

Lista över de menyalternativ som kommer att visas i rollens användarmeny.

Observera att menyalternativet Interna e-tjänster är lite speciellt.
Om användaren följer en länk till sidan
MyPages.aspx?page=internalcatalog
kan etjänsteportalens webbinställningar göra att menyalternativet visas i huvudmenyn även om administratören inte uttryckligen inkluderat alternativet i huvudmenyn.
5.3. Lägg till menyalternativ

Flyttar det menyalternativ som är markerat från listan av tillgängliga menyalternativ till listan av valda menyalternativ.

5.4. Ta bort menyalternativ

Flyttar det menyalternativ som är markerat från listan av valda menyalternativ till listan av tillgängliga menyalternativ.

5.5. Sorteringsordning

Sorteringsordningen styr i vilken ordning menyalternativen visas på etjänsteportalen. Den påverkar inte ordningen som menyalternativen visas i administrationsvyn.

5.5.1 Bokstavsordning (A-Ö)

Menyalternativen sorteras på menytexten i bokstavsordning.

5.5.2. Manuell (Drag och släpp för att ändra ordning)

Menyalternativen visas i den ordning som administratören anger i administrationsvyn. För att flytta ett menyalternativ används drag och släpp.

6. Profilsida

Profilsidan, som är tillgänglig via menyalternativet Min Profil, innehåller information grupperat på flikar. Det går att styra vilka flikar som ska visas baserat på vilken roll besökaren har.

 

6.1 Standardflikar

För vissa verksamheter eller roller är det kanske inte önskvärt att visa vissa av dessa flikar och därför finns möjlighet att dölja flikarna baserat på roll.

Om flikarna ska vara dolda för alla roller kan de döljas i standardrollen innan nya roller skapas, eftersom standardrollens inställningar kopieras till den nya rollen när den skapas.
6.1.1. Dölj flik Mina barn

Fliken "Mina barn" visar information om besökarens barn.
Om rutan är ikryssad visas fliken
Om rutan inte är ikryssad döljs fliken

6.1.2. Dölj flik Mina fastigheter

Fliken "Mina fastigheter" visar uppgifter om besökarens fastigheter.
Om rutan är ikryssad visas fliken
Om rutan inte är ikryssad döljs fliken

6.2. Övriga profilflikar

Det är möjligt att lägga till anpassade flikar på profilsidan, exempelvis för att samla extern information som utgör en del av besökarens profil. Genom att lägga till flikar dyker de upp som klickbara flikar på besökarens profilsida. Anpassade flikar visas i administrationen som en lista. Dubbelklicka på en rad (eller markera och tryck Enter) för att nå editeringsläget där flikinformationen kan ändras. Drag och släpp rader för att ändra ordningen på flikarna.

Anpassade flikar kan visas integrerat på profilsidan, men deras innehåll sparas inte integrerat med standardflikarnas innehåll. Av den anledningen döljs redigeringsknapparna för besökaren när en anpassad flik aktiveras.
6.2.1. Skapa flik

Använd denna knapp för att skapa en nå editeringsläget där en ny anpassad profilflik kan skapas.

6.2.2. Ta bort vald flik

Använd denna knapp för att ta bort den markerade fliken

Editera profilflik

6.2.1.1. Fliknamn

Ange namnet på fliken.
Detta blir den text som visas för användaren.

6.2.1.2. Sökväg

Ange den relativa eller absoluta sökvägen till den sida som ska laddas.
En absolut url kommer att laddas i ett nytt fönster istället för i en flik.
En relativ url kommer att laddas inbäddad i en div på sidan.

Om information från en extern sida behöver visas inbäddat så behöver en wrapper-sida skapas och användas. Wrapper sidan får då ladda informationen från den externa sidan.
6.2.1.3. Tooltip

Ange den text som ska visas för besökaren när muspekaren förs över fliknamnet.
Detta fält kan lämnas tomt.

6.2.1.4. OK

Använd denna knapp för att bekräfta ändringarna. Notera att ändringarna inte sparas förrän du trycker på Spara-knappen

6.2.1.5 Avbryt

Använd denna knapp för att förkasta ändringarna.

7. Spara

Sparar rollen och stänger formuläret.

8. Stäng

Avbryter redigeringen och stänger formuläret utan att spara rollen.